Nak Tidur Tapi Perut Lapar? Ini Makanan Yang Anda Boleh Makan Di Tengah Malam Tanpa Risau Berat Naik ~ Bila Han Bercerita

Monday 27 February 2017

Nak Tidur Tapi Perut Lapar? Ini Makanan Yang Anda Boleh Makan Di Tengah Malam Tanpa Risau Berat Naik

Ini Makanan Yang Anda Boleh Makan Di Tengah Malam Tanpa Risau Berat Naik


Ramai yang takut untuk makan lewat malam kerana beranggapan ia akan menggemukkan. Sebenarnya ia bergantung kepada jenis makanan yang anda pilih. Pengambilan makanan malam juga mampu memberikan khasiat kepada tubuh. Jom lihat jenis-jenis makanan yang boleh dinikmati sebelum tidur tanpa memberikan kesan negatif kepada anda.




1. Yogurt Rendah Lemak

Sesuai bagi anda yang mengalami insomnia ataupun kesukaran tidur pada waktu malam, yogurt dikatakan mampu membantu anda untuk tidur  dengan lebih lena dan berkualiti. Yogurt mengandungi protein yang tinggi dan kandungan karbohidrat yang rendah.anda juga boleh campurkan buah-buahan seperti strawberi dan blueberi untuk proses antioksidan selain mendapatkan rasa yang lebih sedap.



2. Pisang

Kalau anda nak tahu, kandungan karbohidrat kompleks yang menghasilkan melatonin pada pisang juga mampu membuatkan anda mudah untuk tidur lena. Selain meningkatkan kadar insulin yang dihasilkan bagi membantu tubuh badan mendapat rehat yang mencukupi, kandungan potassium dan magnesium yang tinggi dalam pisang juga boleh membantu otot kita untuk berehat.



3. Roti gandum

Banyak khasiat yang boleh kita dapati daripada roti gandum antaranya, vitamin B kompleks, serat, Vitamin E, zink, zat besi, asam folat dan antioksida. Hanya makan sepotong sandwich bersama salad segar  dan daging tanpa lemak mmapu memberikan kesan kenyang dalam tempoh yang lama.



4. Pelbagai buah-buahan segar

Tidak dapat dinafikan, buah-buahan segar seperti epal, strawberi, oren dan banyak lagi merupakan sumber vitamin C terbaik buat tubuh. Buah-buahan ini sesuai dijadikan sebagai snek pada waktu malam. Untuk mempelbagaikan cara memakannya, anda boleh mengisar beberapa jenis buah untuk dijadikan jus. Selain dapat menghilangkan rasa lapar, anda juga dapat melakukan proses detoks yang dapat melancarkan proses penghadaman ketika tidur.


sumber


Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Artikel Random

Artikel Lain

loading...