2017 ~ Bila Han Bercerita

Friday, 23 June 2017

E-Book Permata Yang Hilang Full Secara Percuma


Sorotan atau sambungan dari artikel senaman menguatkan tenaga batin.(1) (2)

Bagi yang tidak mengetahui, buku online atau ebook permata yang hilang ini merupakan buku panduan/pelajaran serta penerangan tentang ilmu seksual, sesuai bagi mereka yang sudah berkahwin atau bakal berkahwin..Anda boleh download ebook ini di >SINI<

P/s: selepas download, korang boleh cetak atau baca terus melalui laptop/desktop korang

Share:

Video: Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki -Senaman Harimau (Part 2)

Senaman harimau ini bertujuan untuk menguatkan tenaga batin untuk lelaki. Sesuai bagi mereka yang ada masalah premature ejaculation, juga bagi mereka yang ingin merasa lebih nikmat dalam hubungan seksual. Tetapi tidak semestinya untuk mereka yang sudah berkahwin. Bagi yang belum berkahwin, ianya membantu dalam meningkatkan peredaran darah. Senaman ini dimuatkan dalam buku Permata Yang Hilang.


Senaman Harimau

Padi Bukit
1. Duduk bersila dengan menegakkan tulang belakang
2. Tangan diletakkan di atas lutut
3. Tarik nafas sedalam yang mungkin
4. Tahan selama 6 saat
5. Hembus perlahan-lahan
6. Semasa menghembus nafas, perut hendaklah dikempiskan
7. Ulang sehingga 3 kali
Gerakan ini meningkatkan kekuatan otot belakang dan menguatkan stamina ketika di ranjang.

Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki -Senaman Harimau

Nafas Pertapa
1. Duduk dengan keadaan merapatkan tapak kaki
2. Tarik kaki rapat ke arah badan
3. Tegakkan belakang
4. Tarik nafas sehingga penuh dengan perlahan
5. Semasa menarik nafas, tekan lutut sehingga mencecah lantai (setakat mampu)
6. Tahan sehingga 6 saat
7. Hembus nafas perlahan-lahan
8. Ulang sebanyak 3 kali
Gerakan ini membantu zakar untuk kekal tegang dengan melancarkan peredaran darah di bahagian peha.

Senaman Harimau

Rentak Urutan
1. Dari kedudukan sebelum ini, tarik nafas perlahan-lahan
2. Urut bahagian tepi peha dengan ibu jari, urutan berakhir di hujung batang zakar
Gerakan ini bertujuan untuk mengalir darah ke zakar.

Senaman Harimau

Tarik Sepadan
1. Duduk bersila dengan tapak kaki dirapatkan
2. Kedua tangan memegang ibu jari kaki kanan dan kiri
3. Tarik nafas perlahan-lahan dan tarik ibu jari kaki itu ke arah badan
4. Cuba pastikan lutut mencecah lantai
5. Lepaskan nafas dan kembali ke posisi awal
Gerakan ini membantu meningkatkan kemampuan bahagian-bahagian yang membantu dalam aktiviti seksual.

Senaman Harimau

Rentak Lentang
1. Dari posisi sebelum ini, turunkan badan sehingga ke lantai
2. Tangan masih memegang ibu jari
3. Kembali ke posisi asal
Gerakan ini menguatkan otot peha, belakang dan pinggang. Ia dapat mengubati lemah tenaga batin.

Senaman Harimau

Tepis Jengking
1. Duduk bersila
2. Tegakkan belakang
3. Depakan tangan itu separas bahu ke kanan
4. Bawa tangan ke hadapan sambil menarik nafas
5. Tukar tangan kiri
6. Ulang sebanyak 3 kali
7. Setelah habis gerakan hembus nafas
Gerakan ini membantu dalam meningkat stamina seksual.

Senaman Harimau

Matahari Naik
1. Duduk bersila dan tegakkan belakang
2. Bermula dengan tangan di belakang pinggang
3. Tekan pinggang dengan bantuan tangan
4. Tarik nafas dan tahan
5. Bawa tangan ke hadapan dan ke atas sehingga lurus di atas kepala
6. Hembuskan nafas
Gerakan ini membantu menguatkan otot-otot bahagian rusuk, tengkuk dan leher.

Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki

Lenjang Gajah
1. Duduk dengan meluruskan kaki kanan dan melipatkan kaki kiri
2. Tegakkan belakang
3. Tarik nafas perlahan-lahan
4. Letak tangan kanan atas lutut kiri
5. Capai ibu jari kaki yang lurus dengan tangan satu lagi
6. Hembus nafas
7. Ulang 7 kali
8. Ulang dengan menukar kaki
Gerakan ini memulihkan tenaga batin.

Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki -Senaman Harimau

Cakar Harimau
1. Tarik nafas perlahan-lahan dan pusingkan badan ke arah kiri degan tangan cuba mencecah sejauh mungkin
2. Jari kanan harus mencecah lantai
3. Hembus nafas
4. Ulang 7 kali
5. Ulang dengan menukar kaki
Gerakan ini memulihkan tenaga batin


Video Eman Manan lakukan senaman harimau :



Share:

Saturday, 3 June 2017

Cara Mudah Hilangkan Bau Busuk Peti Ais Tanpa Guna Bahan Kimia

Cara Mudah Hilangkan Bau Busuk Peti Ais Tanpa Guna Bahan Kimia

Bau peti sejuk yang tak enak bukan hanya mengganggu tetapi juga boleh merosakkan kualiti makanan.

Berikut di kongsikan 5 tips menjaga peti sejuk di rumah anda agar sentiasa bersih dan segar.

1. Gunakan Baking Soda

Untuk menghilangkan bau dari peti sejuk, anda boleh taburkan baking soda di tempat-tempat penyimpanan atau boleh juga memasukkan baking soda di dalam bekas/tupperware kecil yang terbuka. Baking soda juga boleh di larutkan dengan air dan gunakan untuk membersihkan peti sejuk.

2. Gunakan Oatmeal

Sediakan sebuah mangkuk yang diisi dengan oatmeal. Lalu masukkan ke dalam peti sejuk. Dengan cara ini, bau tak sedap di dalam peti sejuk boleh di kurangkan atau hilang sama sekali.

3. Gunakan Biji Kopi

Letakkan biji kopi di beberapa sudut dalam peti sejuk anda. Dalam beberapa hari, bau peti ais anda akan hilang dengan sendirinya.

4. Gunakan Arang

Anda boleh menyimpan beberapa potong arang di dalam sebuah bekas terbuka dan letakkan ke dalam peti sejuk.

5. Lakukan tindakan pencegahan 

Caranya mudah saja iaitu cuci dahulu sayuran atau buah yang akan dimasukkan ke dalam peti sejuk dan pisahkan bahan-bahan makanan ke dalam kotak atau bekas tertutup.


sumber

Share:

Friday, 2 June 2017

Bayi Ini Sudah Mampu Berjalan Selepas Beberapa Minit Dilahirkan

bayi berdiri dan berjalan

BAYI yang baru dilahirkan di Brazil ini mengejutkan jururawat dan bidan di sebuah hospital kerana mampu ‘berjalan’ ketika mahu dimandikan buat pertama kali.

Dalam video yang dimuat naik di media sosial Jumaat lalu, tidak dapat dipastikan di hopital mana bayi perempuan berkenaan dilahirkan namun berdasarkan pakaian seragam bidan itu, ia dipercayai di Hospital Santa Cruz, Rio Grande do Sul, selatan Brazil.

Bayi biasanya mengambil masa beberapa bulan untuk berdiri dengan sokongan orang dewasa dan antara sembilan hingga setahun untuk berjalan.

Dalam video itu, bidan berkenaan ternyata terperanjat dengan kemampuan bayi yang baru beberapa minit dilahirkan mahu berjalan sendiri.

Bidan itu bercakap dalam bahasa Portugis: “Oh, ‘budak perempuan’ ini berjalan.”

Seorang lagi berkata: “Tunggu, biar saya rakam ini.”

Bidan dalam video itu menjelaskan dia mahu memandikan bayi berkenaan namun bayi itu mahu berdiri dan berjalan.

“Saya mahu memandikannya, dia asyik berdiri untuk berjalan. Dia berjalan dari sini ke sana,” katanya.

Menurut Daily Mail, video itu sudah ditonton lebih 50 juta kali dan dikongsi 1.3 juta kali di Facebook.



sumber

Share:

[Video] : Vin Diesel Puji Ramadan Dan Mahu Cabar Diri Puasa

vin diesel puasa, vin diesel ramadan

Bintang Fast & Furious baru-baru ini menerusi sebuah rakaman video meluahkan perasaan kagum beliau pada bulan Ramadan.

Di dalam klip video yang dimuatnaik oleh laman page Facebook, The Australian Muslim itu, Vin Diesel berkata konsep bulan Ramadan begitu menakjubkan dan “mungkin bermanfaat dalam kehidupan sesiapa saja kerana dapat melalui pengalaman dan disiplin seumpama itu sepanjang bulan.”

Di dalam video itu, beliau turut menampilkan rakannya yang beragama Islam dan sedang berpuasa.

Video tersebut telah mencetuskan tular di alam maya dengan lebih 120,000 perkongsian di Facebook dan ditonton lebih 4.9 juta kali sejak ianya mula dimuat naik Selasa lalu.


sumber

Share:

GoPro Fusion, Kamera 360 Dengan Resolusi 5.2K

go pro fusion, go pro 360, go pro baru

Peneraju produk kamera aksi, GoPro, hari ini mengumumkan program perintis untuk GoPro Fusion, sebuah kamera 360 pertama GoPro. Kamera yang mampu merakam video sehingga 5.2K pada kadar 30 bingkai sesaat itu bakal membawa industri VR dan AR selangkah kehadapan. Program perintis itu dijangka akan dimulakan pada Jun 2017.

Fusion bukanlah sekadar kamera 360 yang biasa. GoPro ada membangunkan teknologi OverCapture yang membolehkan penghasil kandungan mengambil secebis daripada video 360 Fusion untuk ditukarkan kepada video 2D yang biasa. Maka, pengguna hanya perlu merakam sekali dan mereka akan beroleh bahan video daripada pelbagai arah.

Kamera Fusion dikatakan masih boleh digunakan pada mount legasi GoPro yang lain. Ia adalah sesuatu yang amat baik kerana kita tak perlu membeli aksesori tambahan dan mengurangkan beban logistik.

GoPro merancang untuk mula mengkomersialkan Fusion pada penghujung 2017.



sumber

Share:

Cara Mudah Cuci Kipas. Confirm Habuk Tak Melekat Selama 2,3 Bulan

elak kipas berhabuk

Baru je cuci kipas kat bilik tu tapi sekejap je dah berhabuk balik. Dah lah anda ni jenis yang alah pada habuk.

Ni kami ada cara mudah bagi memastikan habuk tidak melekat pada kipas dalam tempoh 2,3 bulan tanpa perlu berbelanja lebih.

1. Basuh bilah kipas dan bersihkan kipas anda terlebih dahulu.

2. Kemudian tuangkan sedikit pelembut kain ke dalam bekas tanpa campur air.

3. Celupkan span atau kain ke dalam cecair pelembut tadi dan sapukan pada permukaan bilah dan jaring kipas.

4. Biarkan selama 5 minit. Kemudian bilas dan keringkan kipas tersebut. Lepas tu baru pasangkan kipas itu kembali.

sumber

Share:

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

volkswagen vintage

Kadang-kadang, kita tidak boleh faham kenapa orang boleh membeli sesuatu pada harga pada kita tidak tidak masuk akal. Sedangkan mereka beranggapan itu adalah satu pembelian yang berbaloi dan memuaskan hati.

Apatah lagi kalau barang itu sukar untuk dijumpai. Sebagai contoh, Volkswagen Microbus tahun 1962 yang mempunyai 23 buah tingkap ini menerima bidaan yang tinggi. Walaupun kondisinya lagi teruk daripada reban ayam.

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Menurut laman web bringatrailer.com, kenderaan tersebut sudah menerima bidaan daripada lebih 18 orang dengan harga bidaan sudah melepasi AS$9,000 (RM39,700).

“Kita semua tahu bahawa Volkswagen Microbus yang sudah direstorasi sepenuhnya boleh mencapai harga di antara AS$150,000 (RM662,000) hingga AS$200,000 (RM882,200).

“Jadi, ini boleh jadi satu pelaburan yang menguntungkan. Setiap panel bagi tujuan restorasi juga masih boleh didapati,” kata penjualnya dalam satu iklan di laman eBay.

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Memang benar, beberapa tahun lalu, Volkswagen Microbus terutama dengan 23 tingkap seperti ini boleh mencapai harga jualan yang tinggi. Tetapi pasaran nampaknya semakin perlahan. Tidak ramai yang mahu membeli model restorasi pada harga ratusan ribu dolar.

Seperti yang anda boleh lihat, tidak ada bahagian yang tidak berkarat. Malah beberapa bahagian lantai, bumbung dan panel sisi langsung berlubang. Mujur juga nombor kenderaan yang asal masih ada.


Senang cakap, apa yang boleh digunakan cuma kerangkanya sahaja. Panel lain semua kena ganti. Enjin pun dah tak ada. Kenderaan itu dikatakan berada di Danville, Virginia Amerika Syarikat dan tersadai lebih 43 tahun.

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

sumber

Share:

(Video) Wanita Tampil Memberikan Penjelasan Isu Berebut Parking Di Langkawi

perempuan berebut parking

Semalam telah viral video seorang wanita yang dikenali sebagai Siti Khadijah dikatakan bersikap biadap dengan menunjukkan isyarat tangan lucah serta menyerang kereta individu lain dikatakan berpunca daripada berebut parking.

Tetapi hari ini wanita tersebut telah tampil memberikan penjelasan mengenai kejadian tersebut serta mempertahankan tindakannya itu.

Berikut merupakan penjelasan wanita tersebut, ketika kejadian tersebut berlaku di bazar ramadhan kuah langkawi pada sekitar pukul 7 lebih, saya ternampak parking kosong dan tanpa berfikir apa-apa saya teruslah saja masuk parking sebab nak kejar masa nak beli juadah berbuka puasa.

Bila dah parking itu saya teruslah kunci kereta dan berjalan terus menuju ke bazar, masa saya turun dari kereta memang tak ada siapa pun yang datang tegur saya tetapi tiba-tiba saya nampak cina itu reverse kereta sambil hon panjang dekat saya sampai orang dekat sana semua pandang saya.

Saya pun pergilah dekat kereta dia bertanya kenapa dia hon macam itu dekat saya lepas itu dia buka tingkap terus marah saya cakap, "Itu parking saya, bawak kereta itu tak ada lesen ke".

Bila dia dah cakap macam itu saya pun malaslah nak gaduh-gaduh saya terus saja berjalan ke bazar sebab bagi saya sikap macam itu memang tak profesional dan langsung tak ada budi bicara terus nak melenting marah ikut suka.

Ketika berjalan ke bazar saya tolehlah ke belakang dan saya nampak dia tengah merakamkan gambar kami jadi saya pun patah balik untuk bertanya sebab dia merakamkan gambar kami.

Dia tidak menjawab soalan kami malah terus mengunci pintu depan dan belakang serta menutup semua tingkap sambil menunjukkan penumbuk ke arah kami.

Ketika itulah mula terjadi perbalahan antara kami dan menyebabkan saya membalas tindakannya itu, mungkin dalam video tersebut hanya nampak kami yang bersalah sebab video tersebut hanya merakamkan perbuatan kami tetapi perbuatan mereka langsung tidak kelihatan.

Bagi yang terusan mencaci saya, alhamdullillah saya terima pahala puasa kalian dan bagi yang tahu keadaan sebenar dan mempertahankan tindakan saya, saya ucapkan terima kasih banyak-banyak dan hanya Allah sahaja dapat membalas jasa kalian.

Akhir kata saya, jika benar saya yang bersalah saya ingin mohon maaf di sini tetapi jika dia yang besalah maka saya ingin membersihkan nama saya kembali.

P/s : Eh banggangnya.. acah2 suci pulak...dah ambik parking spot orang minta maaf je la..ni kau tak beradab.siap tunjuk fuck.ketuk kete orang tu bagai..memang la dia bawak kua phone dan record..try buat perangai babi kau tu kat negara thailand ke ngra luar.silap2 makan peluru cibai!



Share:

Thursday, 1 June 2017

5 Kesan Berbahaya Menjemur Pakaian Basah Di Dalam Rumah

5 Bahaya Bila Menyidai Baju Basah Di Dalam Rumah

Tahukah anda jemur kain di dalam rumah boleh berkait dengan masalah kesihatan?

Ini merupakan beberapa sebab yang menyatakan kenapa jemur kain di dalam rumah tidak elok dari segi kesihatan.

5 Keburukkan Menjemur Kain Dalam Rumah Ketika Musim Hujan:

1. Boleh Menyebabkan Kanser

Jika anda suka guna pelembut kain selepas mencuci pakaian kerana bau yang wangi, perlu tahu kandungan acetaldehydes yang tinggi menjadi sebab utama penyakit kanser. Lebih elok cuba elak menjemur kain di dalam rumah kerana berbahaya jika anda selalu sedut udara tersebut.

2. Pengaruh Alergi

Udara yang terperangkap di dalam rumah boleh menjadi bakteria. Kalau anda yang ada masalah kulit, kena belajar elak jemur kain di dalam rumah, ya. Sebab ini salah satu faktor utama anda mengalami alergi (ruam) dan masalah gangguan pernafasan.

3. Beracun

Pernah tak anda basuh kain dan terlupa nak sidai dan akhirnya kain yang dibasuh bertukar bau jadi busuk walau pun pakaian sudah direndam pelembut. Ya, itulah racun. Hanya dalam jangka waktu tertentu, udara yang disedut beri kesan buruk kepada kesihatan kepada anda tanpa disedari.

4. Asma

Pengeringan pakaian di dalam ruangan akan meningkatkan kelembaban ruangan dan menyebabkan kenaikan debu. Ini adalah satu alasan utama penyebab asma dan alergi.

5. Lemahkan sistem ketahanan tubuh

Boleh melemahkan sistem ketahanan tubuh kalau selalu amal jemur kain dalam rumah. Jadi tidak pelik kalau anda cepat selesema, demam atau mungkin diserang pelbagai penyakit lain.

Jalan penyelesaiannya, anda boleh sediakan tempat jemuran di luar rumah. Kalau tiada tempat sangat, cuci kering lagi selamat. Cuma jimat tidak begitu nak menjadilah! Semuanya di tangan anda, kalau boleh pastikan kain yang basah terdedah dengan sinaran matahari tetapi jangan secara terus. Nanti cepat pula kusam dan luntur warna kain anda.


Share:

Wednesday, 31 May 2017

Saintis Jepun Yoshinori Ohsumi Buktikan Puasa Boleh Mencegah Barah

cegah barah dengan berpuasa

Oktober 2016 yang lalu, seorang saintis daripada Jepun, Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Nobel Perubatan yang membawa pulang wang tunai sebanyak RM3.9 juta. Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas penemuan beliau mengenai bagaimana proses pemecahan oleh sel-sel badan berlaku dan mengitar semula komponen-komponennya yang dikenali sebagai "autophagy".

apa itu autophagy, lawan kanser dengan berpuasa


Penemuan itu yang dinamakan "mechanism for autophagy", adalah mengenai proses asas dalam sel-sel yang mana para saintis mempercayai bahawa boleh dimanfaatkan untuk melawan barah dan dementia.

Autophagy berasal dari perkataan Greek iaitu auto (sendiri) dan juga phagein (memakan), yang membawa maksud memakan diri sendiri. Ia adalah satu proses pengitaran semula sel dalam badan. Sel-sel di dalam badan kita sememangnya telah diprogramkan mempunyai jangka hayat tertentu. Setelah sel-sel ini rosak dan menjadi tua di mana tiada lagi tenaga untuk mengekalkan fungsinya, ia perlu dibuang dari badan.

Bagaimana barah boleh berlaku?

bagaimana barah berlaku


Barah boleh terjadi sekiranya sel-sel lama tidak mati. Bagaimana? Jika sel-sel yang telah lama dan tua tidak mati dan tidak digantikan dengan sel-sel baru, sel-sel lama ini akan terus berkembang dan bertambah. Ia akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal yang tidak melakukan fungsi asal mereka. Lebih buruk lagi, sel-sel ini akan berkembang tanpa henti seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain di sekitar mereka. Perkara ini akan merangsang mutasi sel dan akan memberikan kesan buruk kepada sistem organ.

ketumbuhan puasa

Apabila sel-sel ini termutasi dan berkembang diluar kawalan, ia akan membentuk satu tisu yang besar yang dikenali sebagai tumor atau ketumbuhan (sebagai contoh leukemia). Ini lah merupakan titik permulaan terjadinya barah, yang dibahagikan kepada lima kategori utama, iaitu karsinoma, sarkoma, leukemia, limfoma dan CNS, bergantung kepada di kawasan di mana terjadinya pertumbuhan sel-sel tidak normal ini.

Autophagy vs Apoptosis

apa itu apoptosis

Terdapat satu lagi proses yang sama seperti autophagy iaitu "apoptosis" yang juga dikenali sebagai proses sel mati. Bunyi macam tidak enak, namun untuk mengekalkan kesihatan yang baik, proses ini amat penting bagi badan kita. Setelah beberapa kali melalui proses pembahagian, sel-sel badan diprogramkan untuk mati. Jika proses apoptosis ini tidak berlaku, ia juga akan menyebabkan kemungkinan berlakunya barah.

kereta buruk dan kesihatan

Sebagai contoh mudah, jika anda mempunyai sebuah kereta, dan anda menggunakannya untuk beberapa ketika. Setelah berlalunya masa, kereta anda pasti akan mengalami kerosakan. Setelah berkali-kali diperbaiki, akhirnya anda perlu menukar kepada kereta baru kerana kos-kos membaiki akan menjadi semakin mahal jika kereta anda sudah berumur dan melalui pelbagai kerosakan. Jika anda tidak membeli kereta baharu, pasti wang anda akan melayang kerana dihabiskan untuk membaiki kereta.

Apa kaitan proses autophagy dan berpuasa?

Namun, jika kereta anda rosak, anda tidak lah perlu membeli kereta baharu serta-merta sebaliknya hanya menukarkan bahagian yang rosak, sebagai contoh bateri. Ia juga sama kepada sel-sel ini. Daripada membunuh kesemua sel (proses apoptosis), badan kita hanya perlu membunuh sel-sel yang lama dan rosak sahaja. Inilah yang dinamakan proses autophagy, di mana organel sub-selular dimusnahkan dan yang baru dibina semula untuk menggantikannya.

Pada tahun 1962, proses autophagy ini dinyatakan apabila saintis menyedari pertambahan jumlah lysosomes iaitu bahagian sel yang menghancurkan sel lain) di dalam hati tikus setelah disebatikan dengan glucagon.

glucagon dan insulin


Kekurangan nutrisi dan zat adalah pengaktif utama proses autophagy. Apabila kita makan, insulin dalam badan akan meningkat, dan ini menyebabkan penurunan glucagon, dan apabila kita tidak makan (berpuasa) maka insulin akan menurun dan glucagon akan meningkat. Peningkatan glucagon inilah yang merangsang proses autophagy ini. Jadi, untuk mengaktifkan proses autophagy, kita perlu berpuasa!


Berpuasa bukan sahaja memberikan badan kita peluang untuk membuang "barang lama", ia malah merangsang pertumbuhan hormon, yang memberitahu badan kita supaya mula untuk menghasilkan "barang baru". Jadi dengan berpuasa dapat membenarkan badan kita untuk menjalani pengubahsuaian yang lengkap.

Islam mewajibkan puasa

puasa, bulan ramadan, ramadhan menyihatkan

Sebagai ringkasan, jika kita berpuasa, badan kita akan kekurangan nutrisi dan zat, ini akan merangsang proses autophagy. Apabila proses autophagy berlaku, ia akan menggantikan sel-sel yang lama dan jahat, kepada sel-sel yang baru dan baik. Ini sekaligus menjadikan badan kita dapat berfungsi dengan lebih baik serta tidak terdedah kepada penyakit berbahaya.

Kerana itulah Islam mewajibkan umatnya untuk berpuasa sebulan di dalam setahun iaitu ketika tibanya bulan Ramadan. Bukan di bulan Ramadan sahaja, malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari tertentu. Dengan berpuasa, badan kita akan menjadi lebih sihat dan lebih terjaga daripada dijangkiti penyakit berbahaya seperti barah. Ini amatlah penting untuk menjalani kehidupan yang berkualiti dan yang masih panjang. Jadi, berpuasa bukanlah untuk orang Islam sahaja, ia diperlukan oleh semua manusia di muka bumi ini.

Contoh mudah, setiap 3 bulan atau 5000 kilometer (mengikut jenis kenderaan), kereta kita perlu diservis bagi mengekalkan prestasinya. Sama seperti badan kita, ia juga memerlukan "servis", iaitu dengan berpuasa.

Jika anda bukan Islam, dan baru mengetahui manfaat berpuasa, cuba lah melatih diri anda untuk berpuasa.

Semoga bermanfaat.

sumber
Share:

Ada Gastrik Dan Susah Nak Puasa? Ini 16 Tips Untuk Pesakit Gastrik Berpuasa

gastrik kena puasa

Gastrik merupakan satu cabaran khasnya ketika di bulan puasa. Namun, ia bukanlah satu alasan kerana dengan berpuasa, terdapat banyak rahmat dalamnya.

Menerusi akaun twitter Dr. Khairul Hafidz, beliau ada berkongsikan tips buat pesakit gastrik untuk berpuasa, seperti elakkan makanan bergoreng, dan banyakkan minum air masak ketika berbuka.

16 Tips Untuk Pesakit Gastrik Berpuasa

16 Tips Untuk Pesakit Gastrik Berpuasa

16 Tips Untuk Pesakit Gastrik Berpuasa


Share:

Bahaya Tidur Selepas Sahur Yang Pasti Ramai Tak Tahu

jangan tidur lepas sahur

Tidur setelah sahur memang tidak haram. Namun, dari sisi ilmu gizi dan kesihatan tidur setelah makan sangat tidak digalakkan, bahkan dalam kategori dilarang kerana kesan buruknya sangat banyak.

Pramono, ahli gizi dari Rumah Sakit Umum Daerah Ulin Banjarmasin dalam tulisannya menyebut bahawa kesan utama antara lain perut akan jadi buncit kerana ketika tidur tubuh jadi hilang energy dan secara automatik lemak akan mudah berkumpul di perut kita.

Juga akan terjadi refluks, kerana makanan belum dicerna maka boleh berbalik dari lambung ke kerongkong (atau biasa disebut refluks) karena pengaruh gravitasi akibat kita tidur.

“Jika terjadi refluks maka asid akan naik dan melukai kerongkong. Apabila mengalami luka, maka kerongkong akan terasa panas seperti terbakar, dan mulut pun terasa pahit,” tulis Pramono.

Normalnya perut akan kosong kembali sekitar dua jam selepas kita makan, tapi kalau posisi tubuh kita berada pada posisi baring, maka proses pengosongan perut atau usus akan tergendala dan lambat. Hal ini akan mengakibatkan timbulnya gangguan pencernaan seperti cirit-birit atau sembelit tergantung pada jenis bahan makanan yang kita makan.

Disamping itu juga tidur selepas sahur juga boleh meningkatnya risiko terkena stroke jika kerap diamalkan tidur setelah sahur.

Berdasarkan kajian saintifik yang telah dilakukan bahawa orang yang memiliki tempoh masa paling lama antara makan dan tidur mempunyai risiko rendah untuk mengalami stroke.

Jika seandainya kita masih ingin tidur setelah makan sahur tempoh masa paling minima ialah 2 jam setelah makan sahur baru tidur.

Ramai ulama berpendapat bahawa amalan tidur setelah makan sahur sebolehnya dielakkan.

Nabi Muhammad SAW juga telah berpesan bahawa makan sahur jangan ditinggalkan dan digalakkan untuk diakhirkan waktunya hingga sampai menjelang subuh atau waktu imsyak sehingga masuk waktu Solat Subuh dan jika setelah sholat subuh dilanjutkan dengan wirid yang cukup panjang maka matahari telah terbit dan sudah waktunya untuk bekerja.

Rasulullah SAW tidak pernah tidur setelah makan. Beliau melakukan aktiviti terlebih dahulu supaya makanan yang dihadam masuk ke perut dengan cepat dan sempurna menyebabkan mudah untuk dicerna.

Ataupun dengan cara menunaikan solat. Rasulullah SAW bersabda,”Cairkan makanan kalian dengan berdzikir kepada Allah SWT dan solat, serta janganlah kalian langsung tidur setelah makan, karena dapat membuat hati kalian menjadi keras.”(HR Abu Nu’aim dari Aisyah r.a.).

Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat dan peringatan kepada kalian semua agar dapat mengubah tabiat suka tidur selepas makan sahur kerana banyak keburukannya.

Share:

Tuesday, 30 May 2017

Inilah Quran Tulisan Tangan Paling Tua Di Malaysia

Inilah Quran Tulisan Tangan Paling Tua  Di Malaysia

Dua buah Quran tulisan tangan dipercayai masing-masing berumur 414 dan 184 tahun pernah diserahkan oleh penyimpan-penyimpannya di Pulau Tiga, Kampung Gajah kepada Jabatan Perpustakaan Negara untuk diawet dan dibuat salinan fotografi. Untuk makluman anda, inilah Quran tulisan tangan paling tua yang pernah dijumpai di Malaysia dan ianya disimpan lama di Pulau Tiga, Kampung Gajah.


Berdasarkan dari anggaran umur Quran tersebut, berkemungkinan ia ditulis sejak pada tahun 1603 iaitu pada zaman pemerintahan Sultan Mukaddam Shah iaitu Sultan Perak yang ke 6 manakala yang satu lagi ditulis dalam zaman pemerintahan Sultan Perak yang ke 21 iaitu Sultan Shahabuddin Riayat Shah pada tahun 1833.

Inilah Quran Tulisan Tangan Paling Tua  Di Malaysia

Menurut Pejabat Kebudayaan, Belia dan Sukan di Parit pada tahun 1983, Quran yang dipercayai berumur 380 tahun (pada waktu itu) dikenali sebagai nama Quran Semut Gatal oleh penduduk Pulau Tiga. Ia dikatakan telah ditulis oleh 3 orang ahli agama yang tinggal di Pulau Tiga. Nama penulis pertama dan kedua tidak diketahui tetapi penulis yang ketiga dikenali sebagai nama Tok Mencalang iaitu seorang penyair, ahli pantun dan perseloka yang amat terkemuka di Pulau Tiga pada waktu itu.

Inilah Quran Tulisan Tangan Paling Tua  Di Malaysia


Manakala Quran yang yang satu lagi berumur 184 tahun itu pula ditulis oleh Sheikh Hussein Al Yamani. Beliau adalah seorang pendakwah Arab yang datang tinggal di Pulau Tiga pada sekitar tahun 1860. Sheikh Hussein adalah individu yang warak dalam agama Islam dan gigih menyebarkan ajaran agama Islam di serata kawasan yang berhampiran dengan kawasan Pulau Tiga. Dikatakan, beliau meninggal dunia setelah habis menulis Quran tersebut dan telah dikebumikan di Pulau Tiga.

Menurut cerita penduduk tempatan secara lisan dan turun temurun sejak dari dahulu lagi berkenaan dengan Quran Semut Gatal, barang siapa yang bersumpah dengan menjunjung Quran Semut Gatal ini dan jika sumpahnya adalah palsu, maka dengan izin Allah seluruh badan mereka yang bersumpah akan terkena sumpahan iaitu gatal seumpama digigit oleh semut gatal dengan banyak.

Inilah Quran Tulisan Tangan Paling Tua  Di Malaysia


Sewaktu Quran-quran tersebut diambil oleh Jabatan Perpustakaan Negara, keadaan Quran 184 tahun yang disimpan di Balai Penghulu dan Quran Semut Gatal 414 tahun disimpan di Madrasah Ekhsaniah didapati sedang mereput dan dimakan anai-anai. Keadaan Quran Semut Gatal adalah lembap manakala yang satu lagi ditemui dalam keadaan yang sangat kering. Dibahagian tepi dan keliling Quran tersebut pun sudah mula bertukar warna diamah usia.

Penghulu dan pegawai-pegawai Madrasah tersebut bersetuju untuk menyerahkan kedua-dua Quran tersebut kepada Jabatan Perpustakaan Negara untuk diawet dan menyelamatkan ia daripada musnah pada 19 Oktober 1983. Kini, Jabatan Perpustakaan Negara lebih dikenali dengan nama Pusat Manuskrip Melayu.

Inilah Quran Tulisan Tangan Paling Tua  Di Malaysia


Pulau Tiga adalah merupakan sebuah kampung yang terletak di tebing sebelah kanan Sungai Perak di daerah kecil Kampung Gajah, Perak dan di seberangnya ialah Geronggong. Kawasan kampung ini pernah menjadi pusat pemerintahan beberapa sultan Perak sejak yang pertama Sultan Iskandar Zulkarnain, Sultan Perak yang ke 15. Pada zaman baginda, pusat pentadbiran Perak adalah dinamakan sebagai Cempaka Sari dan kemudian digelar sebagai Indera Sakti. – orangperak.com
Share:

Sunday, 28 May 2017

Gelanggang Futsal Yang Penuh Kehijaun Di Sabah

padang bola hijau sabah

Imej pemandangan menakjubkan sebuah gelanggang futsal di kawasan pendalam Sabah, yang dirakam menggunakan "drone",menjadi viral selepas dipaparkan di halaman facebook HarimauMalaya.

Padang futsal tersebut dikelilingi warna kehijauan, sekaligus menjadikan pemandangan disekitar kawasan itu menjadi begitu unik dan seolah-olah berada di alam fantasi.

Imej tersebut dilaporkan dihantar oleh seorang guru dari SK Logongon Nabawan, Sabah. Menurut guru terbabit, padang futsal itu sengaja dibiarkan dikelilingi daun-daun hijau namun dalam masa sama kebersihan kawasan itu sentiasa dijaga.

Menurut guru tersebut,dari Keningau, dia perlu melalui jalan balak selama 2 jam menggunakan kenderaan 4x4 dan perlu mengharungi sungai selama 1 jam untuk ke gelanggang futsal ini.

Manakala murid-murid dari sekolah SK Logongon pula, perlu menyusuri jalan berbukit dan mengambil masa perjalanan sejauh 15 minit sebelum boleh sampai ke gelanggang futsal yang kelihatan seperti sebuah tasik di "lautan hijau". Nabawan terletak kira-kira 70km dari Keningau.


P/s: woahh.baru sedap mata memandang, alam semulajadi pon terjaga


Share:

Tiga Beradik Dari Sabah Ini Mempunyai Mata Yang Unik !

mata warna biru

Tiga beradik dari Sabah ini, Rusyduddin Ronaldo Lee, Refnaldi Ronaldio dan Shahirah Batrisyia punyai mata unik. Rusyduddin, 18, mempunyai sepasang mata biru.

Refnaldi Ronaldio, 16, memiliki mata kiri berwarna biru dan mata kanan, coklat.

Manakala, Shahirah Batrisyia berusia tiga tahun memiliki mata kiri berwarna biru dan kanan berwarna kelabu.

adik beradik mata biru

orang malaysia mata biru

Share:

Zac Afron Bakal Lakonkan Watak Pembunuh Bersiri Ted Bundy

zac efron berlakon jadi jahat

Pelakon Hollywood Zac Afron yang dikenali dengan wajah "cute" nya, akan menggalas cabaran besar melakonkan watak salah seorang pembunuh bersiri paling terkenal di dunia,Ted Bundy menerusi filemnya akan datang.

Zac yang juga merupakan bekas bintang saluran Disney itu dikatakan akan membawakan watak paling gelap pernah disandangnya.

Berdasarkan laporan, filem yang berjudul Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile itu akan memulakan pengambaran tidak lama lagi dan akan ditayangkan pada tahun 2018 nanti.

Filem yang bakal diarahkan oleh Joe Berlinger itu mengisahkan tentang kehidupan Ted Bundy, seorang lelaki yang menggunakan rupa kacaknya bagi memperdayakan mangsaa dan membunuh hampir 30 orang wanita dari tahun 1961 hinggalah 1978.

Ted Bundy dikenakan hukuman renjatan elektrik sampai mati pada tahun 1989.

Share:

6 Gadis Lari Rumah Gara-gara Mahu Berjumpa Dengan Shah Rukh Khan

shah rukh khan meet fan

Enam gadis bersepupu sanggup melarikan diri dari rumah semata-mata mahu menyaksikan artis pujaan mereka, Raja Bollywood, Shah Rukh Khan (SRK),dengan mata sendiri.

Memetik laporan Hindustan Times, enam gadis ini dilaporkan hilang selepas ibu bapa mereka membuat laporan polis ekoran cemas anak mereka tiada di rumah pada Selasa lalu.

Bagaimanapun, teka-teki kehilangan enam gadis yang berusia dari 12 hingga 15 tahun dari Nashik, yang terletak kira-kira 165 kilometer dari Mumbai terjawab selepas pihak polis berjaya menemui mereka di hadapan rumah SRK.

Ketika ditemui pihak polis, mereka enam sepupu dikatakan berada di luar pagar banglo SRK dengan harapan mahu melihat raja Bollywood itu.

Polis kemudian membawa mereka ke Nashik dan sebelum ditemukan dengan ibu bapa mereka.
Share:

Ibu Tergamak Biarkan Anak Kebulur Untuk Kutip Derma Haram !


Seorang ibu di Texas sanggup membiarkan anak perempuannya berusia empat bulan kurus akibat kebuluran. Semuanya gara-gara ingin menipu orang ramai untuk mendapatkan derma kilat menerusi laman web YouCaring.

Katelyn Christina Carnline, 28, bukan sahaja menipu orang ramai malah doktor yang merawat anaknya itu hingga menyangka bayi tersebut menghidap masalah ganguan metabolisme (Inborn Errors of Metabolism)

Turut menjadi mangsa Carnline adalah anak sulungnya. Dalam laman web yang sama, suspek mengatakan kanak-kanak lelaki itu menghidap kanser. Kali ini menipu orang ramai dengan mencukur rambut mangsa dan memakaikan topeng mulut.

Carnline kini berhadapan hukuman penjara selama 99 tahun.


P/s: teruk betul lah, anak sendiri pulak tu.kenapa la ramai sangat manusia mental zaman sekarang ni

Share:

Objek Berupa Jari Ditemui Di Dalam Sup Ikan Di Taipei

jumpa jari dalam sup

Taipei - Seorang wanita terkejut menemui objek seakan hujung jari manusia dalam sup ikan yang dihidangkan ibunya minggu lalu.

Li Jiaqi, memuat naik gambar itu di Internet dan mencetuskan debat mengenainya. Bagaimanapun, ia sebenarnya sebahagian perut ikan. Difahamkan ibu Li memasukkan bahan itu ke dalam sup untuk menambah perisa. Namun, disebabkan suhu panas, ia mengecut dan nampak tidak ubah seperti hujung jari manusia.

Li berkata, dia tidak sanggup makan ‘jari’ itu dan memberikannya kepada anjing peliharaan.

perut ikan seakan jari manusia

sumber


Share:
loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...