2017 ~ Bila Han Bercerita

Thursday, 25 May 2017

Doktor Sahkan Ayumi Hamasaki Sudah Pekak 100%

para para dance deaf

Bintang pop terkenal Jepun, Ayumi Hamasaki disahkan tidak mampu mendengar lagi sepenuhnya tidak lama lagi.

Ayumi Hamasaki diketahui tidak boleh mendengar melalui telinga kirinya sejak tahun 2008 kerana jangkitan pada telinganya bermula tahun 2000. Semenjak itu artis dengan rekod jualan album solo tertinggi sepanjang zaman Jepun dinasihatkan oleh doktor untuk mengehadkan aktiviti seninya untuk mengelakkan persekitaran yang bising.

Doktor juga meminta selebriti tersebut untuk perbanyakkan rehat untuk memulihkan jangkitan yang dialami serta mengelakkan Ayumi hilang keupayaan untuk mendengar secara total. Walaubagaimanapun ratu pop berusia 38 tahun itu terus mengadakan persembahan untuk para peminatnya.

Melalui kemaskini terbaru di blog miliknya, Team Ayu, dua hari lalu Ayumi Hamasaki akhirnya mendedahkan berita sedih mengenai kondisi pendengarannya.

Selepas melalui beberapa siri ujian, doktor mengesahkan Ayumi Hamasaki tidak akan mampu mendengar melalui kedua-dua telinganya dan akan hilang penderangan secara penuh akibat daripada aktiviti seni Ayumi yang terdedah dengan bunyi yang terlampau kuat.

"Saya tidak berapa ingat perjalanan pulang ke rumah selepas itu. Saya cuma terfikir bagaimanakah nanti saya, sebagai seorang penyanyi, mahu meneruskan karier dengan dua telinga yang tidak berfungsi lagi. Saya juga berasa seolah-olah berada dalam kegelapan," kata Ayumi melalui penulisannya di blog tersebut.

Tetapi berita ini masih tidak mampu membuatkan Ayumi berhenti.

"Pentas itu adalah tempat saya. Di situ sajalah saya berasa benar-benar wujud. Saya tidak tahu mengenai perkara lain. Tidak guna kita risaukan akan perkara yang belum lagi berlaku."

ayumi hamasaki penyanyi pekak

"Saya akan terus mendengar, walaupun tanpa kedua-dua telinga. Saya akan terus maju kehadapan, walaupun saya tidak lagi mampu berjalan. Saya tidak akan sesekali meminta simpati dan belas ihsan. Saya akan terus yakin dan melangkah sehingga hembusan nafas terakhir"

Benarlah cakap orang, jika kita mempunyai minat yang mendalam terhadap apa yang kita lakukan. Tiada apa pun yang dapat menghalang kita kecuali maut datang menjemput.

Oh ya, kami mahu belanja satu video lagu Ayumi Hamasaki yang pernah mewarnai kehidupan rakyat Malaysia beberapa tahun lalu. Enjoy!



sumber

Share:

Tahukah Anda Cecair Merah Pada Daging Bukanlah Darah

myglobin daging

Setiap kali membeli daging mentah atau segar, pasti anda akan perasan cecair warna merah seperti gambar di atas kan. Ramai yang sangkakan cecair tersebut adalah darah. Tetapi sangkaan anda sebenarnya salah.

Cecair warna merah yang dianggap darah selama ini adalah protein yang dipanggil myoglobin, fungsinya adalah untuk menyimpan oksigen dalam sel - sel otot. Protein ini juga yang menjadikan daging berwarna merah.

Jika anda ingin tahu daging sudah masak ke belum, myglobin akan bertukar warna coklat sebagai tanda daging sudah masak.

Sumber: Sinar FM

Share:

Wednesday, 24 May 2017

Masihkah Anda Ingat Gadis Shell? Kini Dia Kembali Setelah Lama Menghilangkan Diri

shell dynaflex

MASIH ingatkan lagi anda dengan fenomena 'gadis Shell' yang memeranjatkan ramai orang satu ketika dahulu?

Dahulu, Shell muncul dengan idea kreatif menggunakan gambar yang dilekatkan di belakang pam minyak menyebabkan ramai orang terperanjat.

Kemudiannya,  kelibat gadis tersebut hilang dan digantikan pula dengan tanda 'Maaf jika terkejut'.

Kini kembali dengan cara pemasaran yang sama, 'gadis Shell' tersebut nyata lebih berani apabila menunjukkan lebih banyak tubuh badannya berbanding sebelumnya.

Bagaimanapun, kemunculan semula beliau disambut baik oleh netizen yang rata-ratanya mengatakan rindu untuk 'dikejutkan' olehnya.

Seorang pengguna Facebook Youyoon Armani berkongsi kisah beliau mengenai 'gadis Shell' ini.

"Tadi sis isi minyak, ada 'gadis Shell' baru lalu berkata di dalam hati ' oh..guna marketing method sama'.

"Kemudian, rakan pula telefon kata 'perempuan' tu dah ada balik, sebelum ni dah tiada," tulisnya.

awek shell, shell dynaflex

Sementara itu, pengguna Facebook, Wan Dean Hj Ismail pula turut mendakwa terkejut dengan kemunculan iklan 'gadis Shell' ini.

"Dia kembali lagi, sebelum ini iklan pasal nak bagi air, lepas itu jadi 'hollow girl' sekejap dan sekarang muncul di tengah-tengah mesin untuk iklan lain pula.

"Siap puji kita lagi tau, terkejut abang tadi. Hehehe," tulisnya pula.

Bagi Fazeli Ftc pula, dia memuji kaedah promosi yang digunakan Shell.

"Terperanjat saya pagi ini, 'gadis Shell' kembali. Sebelum ini gambar lain tetapi sekarang sudah satu badan.

"Apa pun terbaik Shell sebab menggunakan kaedah promosi yang jimat dan menguntungkan, tular dari mulut ke mulut, satu kaedah sistematik pemasaran yang menjimatkan kos," tulisnya.

sumber


Share:

Tuesday, 23 May 2017

7 Petua Masak Nasi Supaya Tak Cepat Basi, Boleh Tahan Sampai 2 Hari

cara masak nasi tahan lama

Hairan juga kalau nasi yang kita masak cepat betul basi. Sedangkan, nasi bungkus yang kita beli di warung dan restoran biasanya boleh tahan sampai ke petang meskipun tidak disimpan dalam peti sejuk. Apa rahsia mereka agaknya?

Dengan 7 tips masak nasi ini, Anda juga dapat menghindari nasi yang dimasak dari cepat basi. Berikut adalah tips masak nasi yang boleh diamalkan agar tahan lebih lama.

1. BASUH HINGGA BERSIH

Beberapa orang kata, jangan cuci nasi banyak kali kerana risau semua nutrisi akan keluar. Namun, jika beras hanya dicuci sekali, ia cenderung akan menjadi cepat basi.

Apa yang anda boleh lakukan adalah mencucinya dengan betul dan pastikan air bilasan beras keluar sepenuhnya sebelum mencuci lagi buat kali kedua atau ketiga.

Selain itu, Anda boleh juga membuat bilasan terakhir dan memasak nasi menggunakan air dari mesin penapis air jika ada di rumah.

2. PASTIKAN PERIUK DICUCI BERSIH

Salah satu lagi penyebab masalah nasi cepat basi adalah kerana adanya kotoran atau nasi yang masih melekat pada periuk yang digunakan. Jika diperiksa dengan teliti pada bahagian dalamnya, mungkin ada bahagian yang dikotori dengan karat atau kesan wap nasi. Ini dapat mempengaruhi fungsi ‘rice cooker’ dan kualiti nasi anda.

Jadi, pastikan anda mencuci periuk nasi dengan bersih setiap kali selesai menggunakannya.

3. PERAHKAN LIMAU NIPIS

Sebelum nasi dimasak, perahkan setengah biji limau nipis ke dalam 2-3 pot beras yang dah diukur dengan air. Jangan risau, rasa nasi tidak akan berubah meskipun ia telah ditambah dengan perahan limau ini.Bahkan, ia membuat nasi lebih harum dan tahan lama kerana keasidannya.

4. HILANGKAN WAP NASI SETELAH DIMASAK

Bila nasi dimasak dengan rice cooker, jangan lupa buka penutupnya sebaik saja tombol ‘cook’ berubah menjadi ‘warm’. Kais-kaiskan sedikit nasi supaya nasi masak secara rata dan biarkan wap yang terkumpul keluar dari periuk nasi. Dengan cara ini, nasi tidak akan menjadi lembab. Sebelum menutup kembali nasi tadi, lap penutupnya dengan kain bersih.

Cara masak nasi ini bukan saja menjadi tahan lama, tetapi juga menjadikannya teksturnya lembut dan berderai dengan elok. Hal lain, pastikan anda mencabut plug ‘rice cooker’ jika nasi tidak dimakan dalam waktu dekat.

5. MASUKKAN SEDIKIT GARAM

Setelah mencuci beras dan menyukat air, masukkan sedikit garam ke dalam periuk nasi tujuan memasukkan garam adalah supaya nasi yang dimasak lebih tahan lama, sedap dan kenyal.

6. PANASKAN PERIUK NASI ATAS DAPUR

Kadang-kadang kita lupa ada nasi dalam periuk nasi sebelum balik kampung. Maka, nasi pun berulat dan berair. Meskipun dah dicuci banyak kali, mungkin bakteria masih ada yang aktif dan menyebabkan nasi mudah basi setelah itu.

Untuk mengatasi masalah ini, pengguna Facebook, Puan Suaida Salehudin menyarankan agar telingkupkan periuk nasi atas dapur, kemudian nyalakan api. Tindakan ini dapat membunuh semua bakteria yang masih tinggal sekaligus membuat nasi yang dimasak tahan lebih lama. Kesannya, tips masak nasi turun-temurun ini memang efektif dan nasi yang dimasak takkan basi meskipun dah 2 hari.

7. MASAK AIR DALAM PERIUK NASI

Cara ini mungkin memiliki fungsi yang sama dengan tips ke-6 di atas.

Isi air di dalam periuk nasi sampai penuh. Kemudian, masak di atas dapur gas sehingga air mendidih. Boleh mmasukkan beberapa helai daun pandan ketika proses ini. Dapur akan wangi semerbak.

Menurutnya, proses masak air sampai mendidih di dalam periuk nasi ini tidak perlu dilakukan setiap kali hendak masak nasi. Memadai melakukankannya sekali sebulan untuk menjamin ketahanan nasi.

MUDAH BUKAN?

Inilah beberapa petua masak nasi yang dapat anda lakukan untuk meningkatkan kualiti dan menjaga ketahanannya. Jadi, tidak ada masalah lagi kalau anda lupa menyimpannya dalam peti ais.

Namun, ia juga tergantung pada faktor lain seperti suhu lingkungan, teknik sukatan air, dan jenis beras yang digunakan.

Jika anda memiliki tips lagi, bolehlah kongsikan kepada kami. Mudah-mudahan dapat dimanfaatkan oleh banyak orang di luar sana.


sumber


Share:

Pengacara GGV Fikry Dikecam Netizen, Lawak Tak Bertempat

kutuk bapak diana amir

Selesai sudah penantian selama ini siapakah bergelar juara Gema Gegar Vaganza musim pertama. Kumpulan UNIC telah dinobatkan sebagai juara sekali membawa wang tunai berjumlah RM100,000.00. Acara malam itu telah dikendalikan oleh 3 pengacara yang berbakat, Achey, Nana, dan Fikry, namun ada segelintir netizen kurang senang dengan lawak-lawak Fikry yang didakwa seperti tidak sesuai.

pengacara kutuk diana amir
pengacara gegar vaganza kutuk bapa diana amir

Dipetik melalui artikel dari Ohbulan,Fikry seringkali mempermainkan nama-nama personaliti seperti menyebut Fattah Amin Rabbal Aalamin, gelaran ‘Anak Amir reka’ merujuk kepada pelakon popular Diana Amir. Malah Fikry juga turut menyampaikan sebuah pantun yang tidak sesuai buat persembahan Hafiz Hamidun.

Fikry mula menceburi bidang pengacaraan selepas menjadi finalis rancangan Lawak Solo. Apa-apa pun sebagai pendatang baru dalam dunia hiburan, pasti tidak dapat lari dari kesalahan. Anggap sahaja ini sebagai teguran dan perbaiki cara pengacaraan lepas ini.

sumber


Share:

Thursday, 18 May 2017

4 Bahan Ini Mampu Mengecutkan Jerawat Dalam Satu Malam

jerawat hilang dalam satu malam

Ini merupakan beberapa tips untuk hilangkan jerawat dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi yang boleh anda cuba.

1. Madu

Madu merupakan antibiotik natural yang mampu membunuh bakteria yang menyebabkan jerawat. Madu juga boleh melembapkan serta menjadikan kulit lebih sihat.

2. Aloe Vera

Aloe vera ni banyak khasiatnya. Ia juga memilik kandungan anti-bakteria dan juga anti-radang yang mengurangkan kemerahan serta iritasi kulit.

3. Ais

Ambil beberapa ketul ais dan balut dengan kain lembut. Tekap pada bahagian berjerawat selema 2-3 minit. Untuk pengetahuan anda, ais boleh mengurangkan bengkak serta mengecutkan jerawat.

4. Bawang Putih

Bawang putih mengandungi anti-bakteria yang boleh melawan jerawat. Hancurkan seulas bawang putih dan tambah sedikit air. Kemudian, sapu pada kawasan berjerawat selama 10 minit.

**JANGAN letakkan bawang putih pada kulit tanpa air.


sumber


Share:

Kereta Pertama Dalam Sejarah Yang Disaman Kerana Memandu Laju

walter arnold di saman

Tahukah anda, Inilah kereta pertama dalam sejarah disaman kerana memandu laju.

Kereta Arnold Benz ini disaman oleh seorang anggota polis yang menunggang basikal selepas ia dipandu selaju 13 kilometer sejam di sekitar pinggir kota Kent, England pada 28 Januari 1986.

Ketika itu, had kelajuan ialah tiga kilometer sejam.

Menurut rekod, pemandunya, Walter Arnold ditahan oleh anggota polis terbabit yang mengejarnya dengan basikal.

Arnold didenda beberapa sen dan ia dipercayai kesalahan pertama di dunia kerana memandu laju.

Kereta ini akan dipamerkan di satu pertunjukan kereta, The Concours of Elegance di Hampton Court Palance, London, September ini.

Selain Arnold Benz, beberapa kereta lama dan kereta baru akan turut serta dalam pameran itu.


sumber harian metro & wikipedia (refer link merah di atas & bahagian-notable persons)


Share:

Inilah Fungsi Lingkaran Putih Dalam Setiap Enjin Kapal Terbang

Inilah Fungsi Lingkaran Putih Dalam Setiap Enjin Kapal Terbang

Ada banyak perkara yang terjadi di sekeliling kita, dan kita mungkin langsung tak sedar akan kewujudannya. Kalau sedar pun, kita mungkin tidak tahu sebab kenapa ia terjadi.

Misalnya, terdapat lingkaran berwarna putih dalam setiap enjin pesawat kapal terbang. Selain untuk tujuan estetik, ia sebenarnya mempunyai tujuan keselamatan.

Staf yang bertugas diluar kawasan pesawat akan memakai penutup telinga dan pendengaran mereka adalah terhad. Jadi, ketika enjin pesawat sedang dihidupkan, penanda lingkaran putih akan menjadi amaran visual kepada krew.

Baru Perasan Ada Lingkaran Putih Dalam Setiap Enjin Kapal Terbang


sumber

Share:

Cara-Cara Gunakan Suara Sendiri Untuk Waze. Jom Cuba!

Cara-Cara Gunakan Suara Sendiri Untuk Waze


Aplikasi Waze menjadi rujukan utama buat pengguna tempatan mengetahui arah perjalanan menuju ke destinasi pilihan, selain mengetahui manakah jalan paling pantas atau paling menjimatkan untuk dilalui.

Waze sebelum ini menawarkan pilihan suara selebriti popular buat pengguna menggunakan peta mereka, dan kini mereka melangkah setapak lagi dengan menawarkan pengguna merekod suara mereka sendiri sebagai navigasi semasa memandu.

Buat masa ini ianya hanya ditawarkan buat pengguna peranti Android sahaja, dan kami yakin tidak lama lagi pengguna iphone juga akan menerima kemaskini terbaru ini.


Proses untuknya adalah sangat mudah. Pengguna dipaparkan dengan 39 frasa berbeza dengan had masa untuk setiap satunya – dan anda boleh memilih serta merakamkan suara anda untuk setiap arahan berkenaan.

Walaubagaimanapun, salah satu kekurangan daripada penggunaan suara sendiri ini adalah ia tidak membacakan kepada anda nama jalan yang spesifik.

gunakan suara sendiri untuk waze


Bagi anda yang berminat, anda boleh mengemaskini aplikasi Waze untuk Android anda hari ini. Seterusnya ke halaman tetapan, dan memilih “Sound & Voice”, seterusnya “Voice Recorder”.


sumber


Share:

Wednesday, 17 May 2017

15 Kepercayaan Masyarakat Melayu Mengenai Tanda-Tanda Alam

kepercayaan syirik melayu lama, tahyul, berkongsi

Ada banyak kepercayaan masyarakat Melayu lama yang berhubungan dengan tanda-tanda alam. Ramai yang masih mempercayainya dan tidak kurang juga yang menganggapnya sebagai kepercayaan tahayul. Tanda-tanda alam itu boleh memberi gambaran maksud negatif atau positif.


1. Kalau kupu-kupu masuk ke dalam sesebuah rumah, itu menandakan ada orang jauh yang akan datang ke rumah.

2. Jika anjing menyalak lama di tengah malam, orang Melayu percaya adanya makhluk halus yang berkeliaran.

3. Demikian pula jika terdengar suara burung hantu atau gagak hitam di tengah malam, itu petanda musibah.

4. Sekiranya langit cerah dan berwarna merah di waktu malam, itu menandakan seorang raja sedang nazak atau sudah menemui ajalnya.

5. Biasanya kita difahamkan, kalau katak berbunyi, itu petanda hari nak hujan.

6. Ada juga yang mempercayai kalau katak berbunyi bersahut-sahutan, bermaksud akan berlaku ribut puting beliung.

7. Jika banyak kelkatu naik menghurungi cahaya lampu, itu menandakan akan berlaku banjir.

8. Kalau ada kucing membersihkan muka di hadapan pintu, itu menunjukkan akan didatangi tetamu yang cantik dan pembersih.

9. Sekiranya ada burung yang tersesat ke dalam rumah kita, juga menunjukkan tuan rumah akan mendapat rezeki dan ada tetamu yang akan datang.

10. Namun kalau kumbang atau belalang pelesit yang masuk ke dalam rumah, bermakna ada benda mistik yang tidak elok bertandang.

11. Jika cicak berbunyi, itu menunjukkan cicak mengiyakan percakapan kita. Cicak dianggap berkata atas dasar kebenaran.

12. Sekiranya kita berjalan dan dilintasi binatang juga mempunyai beberapa maksud. Kalau kucing yang melintas jalan kita, itu bermaksud kita akan berjumpa kawan di dalam perjalanan.

13. Kalau biawak yang melintas jalan kita, bersedia untuk menanggung beban. Mungkin melalui kepercayaan inilah wujudnya peribahasa ‘biawak hidup’ yang menyamakannya dengan manusia yang tidak memberi hasil dan hanya membebankan orang lain.

14. Sekiranya kita didatangi binatang-binatang tertentu seperti kala jengking, katak, cengkerik, belalang, kupu-kupu, kumbang, dan sebagainya, sebaik-baiknya tidak diganggu atau dibunuh. Sewajarnya ditangkap dan dilepaskan di luar rumah kerana kehadiran binatang-binatang ini terjadi secara alamiah.

15. Seseorang yang sedang sakit tenat, tiba-tiba didekati atau dihinggapi kupu-kupu, dipercayai kehidupannya sudah tidak lama lagi.


Walaupun kebenaran daripada tanda-tanda yang terjadi ini kadangkala banyak diragui, namun ada kalanya memang wujud hubungan antara kejadian-kejadian tersebut dengan hukum alam.


P/s: Untuk pengetahuan sahaja ,Allah yg berkuasa atas kehendakNya


sumber

Share:

Kegunaan Lain Bedak Baby Yang Korang Mungkin Tak Tahu !

bedak bayi, bedak talkum, kegunaan bedak

Kalau anda rasa bedak baby ni khas untuk baby je rugilah sebabnya bedak baby ni banyak kegunaannya. Selain dari melicinkan kulit, boleh juga digunakan untuk:

1. Mengatasi Masalah Kaki Berbau

Kalau anda ni jenis kaki berpeluh, taburkan sikit bedak ni dalam kasut anda tu untuk elak dari kaki berbau.

2. Rantai Tersimpul

Taburkan sedikit bedak baby untuk melonggarkan simpulan dan guna jarum untuk leraikannya.

3. Lantai Berbunyi

Bila lantai kayu anda berbunyi, taburkan bedak di atas lantai kemudian sapu agar bedak tersebut masuk di celah-celah lantai kayu anda itu.

4. Perabot Berbau Hapak

Anda boleh cuba taburkan sedikit bedak baby ini pada perabot antik yang lama supaya ia berbau lebih segar.

5. Sukar Tidur Kerana Cuaca Panas

Tabur sedikit bedak pada cadar anda itu untuk emmbantu peyerapan peluh untuk rasa lebih segar dan selesa.

6. Buang Pasir Kat Badan Dengan Mudah

Bila nak ke panta tu bawalah sekali bedak baby ni. Masa nak balik nanti, taburkan je bedak kat badan dan kaki untuk buang pasir yang melekat-lekat tu.


sumber


Share:

Tuesday, 16 May 2017

Info : Kesan Buruk Pornografi Kepada Otak Manusia

stop layan porn, layan blue

12 fatamorgana tentang pornografi yang terlanjur tercipta secara tidak sengaja oleh otak kita:

1. Pornografi memberi makan pada 'keinginan mata' dan 'keinginan daging' yang tidak akan pernah dapat dipuaskan. Pornografi hanya akan membuat ‘penontonnya’ minta tambah, tambah, dan tambah lagi.

Dengan mudah, pornografi memper****hkan orang dengan nafsunya dan membuka pintu terhadap segala jenis kejahatan seperti kemarahan, penyiksaaan, kekerasan, kepahitan, kebohongan, iri hati, pemaksaan, dan keegoan. Kekuatan tersembunyi disebalik pornografi akan menunjukkan dirinya pada ketika orang yang sudah terlibat berusaha menghentikan kebiasaannya. Tanpa bantuan, biasanya orang itu tidak berdaya untuk melepaskan diri.

2. Pornografi membuat cara berfikir seseorang menjadi penuh dengan seks semata. Fikiran seks akan menguasai alam bawah sedar mereka. Gambar berbau seks akan melekat pada otak mereka, sehingga pada ketika seseorang memutuskan untuk berhenti melihat pornografi pun, gambar-gambar yang pernah dia lihat dimasa lalu akan bertahan sampai beberapa tahun bahkan selama-lamanya.

3. Pornografi menjadi medan promosi terhadap praktik seksual yang menyimpang. Contohnya, laman porno internet biasanya terhubung dengan laman porno yang lebih progresif seperti homoseks, pornografi kanak-kanak, seks dengan haiwan (bestiality), perkosaan, seks dengan kekerasan dan lainnya.

Ini akan membuat orang-orang tertentu terganggu secara mental dan tercabar untuk mencubanya. Dengan demikian, makin banyaklah perilaku seks menyimpang dalam masyarakat.

4. Pornografi membuat seseorang terpicu untuk lebih suka melayani diri sendiri dibanding orang lain. Masturbasi / onani adalah contohnya. Ini adalah tindakan pemenuhan nafsu peribadi yang dapat membuat seseorang sulit menerima dan memberi cinta yang sebenarnya pada orang lain. Pornografi biasanya membuat orang kecanduan masturbasi / onani.

5. Pornografi akan membawa seseorang terhadap penggunaan waktu dan wang dengan sangat buruk. Sedikit ada waktu terluang atau wang lebih, akan dihabiskan untuk memuaskan hawa nafsunya.

6. Dengan sering melihat laman porno atau membeli filem / majalah porno, orang-orang tersebut mendukung perkembangan industri pornografi yang biasanya dikelola oleh 'kejahatan terorganisasi' yang mencari wang dengan cara haram.

7. Terbiasa melihat pornografi akan merosakkan hubungan orang tersebut dengan sekelilingnya, dalam hal ini keluarga atau orang-orang terdekatnya.

Pada hubungan kekasih, hubungan yang berkembang menjadi tidak sihat. Orang yang terlibat pornografi akan menyalahkan kekasihnya pada tindakan-tindakan seksual yang mereka lakukan. Padahal masalah itu terdapat pada peribadinya sendiri, dan pasangannya adalah si ‘mangsa’. Pada pasangan yang telah menikah, ini akan memicu ketidakpuasan seksual dan praktik seksual yang menyimpang sehingga mengarah ke arah ketidakharmonian keluarga, bahkan perceraian.

8. Dalam banyak kes, pornografi membuat seseorang kehilangan daya kerjanya. Yang sebelumnya aktif dan kreatif boleh menjadi tidak fokus dalam pekerjaan.

9. Pornografi dapat merosak hubungan seksual dengan pasangan kerana terbiasa membayangkan orang lain dalam hubungan seksual.
Imaginasi adalah salah satu kesan pornografi yang sangat kuat. Nilai dan kemurnian seksual sesungguhnya menjadi rosak.

10. Melihat pornografi akan membuat seseorang menjadi sering berbohong.
Orang yang terikat dengan pornografi akan menyimpan kebiasaannya ini sebagai rahsia, sehingga dengan berbohong dia dapat menyembunyikan rasa malunya dan menghindari kritik dari lingkungannya. Ke mana pun dia pergi, dia akan cenderung memakai ‘topeng’.

11. Pornografi akan membawa seseorang pada konsekuensi spiritual yang serius.
Tekanan dan kebingungan akan memenuhi hidupnya. Pornografi membawa kekuatan jahat yang akan mengawal dan mendominasi penontonnya. Sekali saja seseorang melihat pornografi, itu akan membawanya semakin dalam. Nilai moral yang benar makin lama makin pudar, sehingga timbul standard ganda yang membingungkan.

12. Pornografi akan membuat seseorang mempercayai semua kebohongan yang ditawarkan oleh pornografi sendiri.

sumber

Share:

Parut Luka Lama Sembuh Kurang Dari Seminggu Dengan Hanya Menggunakan 4 Bahan ini


parut lama dan parut baru cepat sembuh

Nyaris di yakinkan, setiap orang memiliki sisa luka lama atau luka saat kecil yang masih tersisa.

Ya, luka akibat jatuh saat bermain di umur kecil yang saat dewasa terkadang mengganggu penampilan. Kita tentunya masih punya sisa luka lama.

Jadi jika Anda selalu percaya diri, apabila Anda berkulit mulus, ialah hal yang mustahil

Dan di bawah ini langkah menyingkirkan bekas luka lama dengan cara tradisional yang bisa Anda coba terapkan.

1. Teh Basi (ampas teh yg telah digunakan)

Langkahnya :
Gosokkan ampas teh yang sudah tak terpakai ke sisi kulit yang memiliki sisa luka.
Pijat perlahan dan diamkan sekitaran 15 menit, lakukan teratur 1 minggu 2 x.

Oh ya, untuk teh celup baiknya buka dan ambil ampas tehnya, ya.

2. Daun Kapuk Randu 

Langkahnya : 
Siapkan beberapa lembar daun kapuk randu yang sudah dicuci dengan bersih terlebih
dahulu. Gosokkan daun randu pada sisa luka sehari 2 x. Jika ingin sedikit repot, jus atau tumbuh dan pakai sebagai obat berikanlah. Namun jika Anda merasa gatal, hentikan dan pakai cara yang lain.

3. Jus Buah Peria

Langkahnya : 
Tumbuk buah peria dan ambillah jus dan airnya. Campur air peria itu dengan tepung beras sampai mengent4l. Lalu berikanlah pada sisa luka dengan teratur. Buah pahit ini juga bagus untuk yang inginkan buat cerah kulit, lho.

4. Putih Telur dan Madu 

Pisahkan putih telur dari kuning telur lantas campur dengan madu seperlunya. Lalu aduklah sampai tercampur rata. Berikanlah pada kulit dengan bekas luka. Ramuan ini dapat bermanfaat untuk menyingkirkan flek di muka.


sumber


Share:

Masjid Bawah Tanah Yang Unik di Abu Dhabi

Masjid Bawah Tanah Yang Unik di Abu Dhabi

Pernahkah anda melihat sebuah masjid yang dibina tanpa sebarang reka bentuk luaran, namun dibina di bawah tanah?

Masjid ini boleh ditemui di Abu Dhabi dan sekiranya anda berkunjung ke sini, jangan melepaskan peluang untuk singgah bersolat. Masjid unik ini diberi nama Masjid Moschee Moschea Camii. Terlihat unik kerana lokasi tempat ibadah tersebut berada di bawah tanah, yang terlihat sejuk sekali untuk menunaikan solat.

Masjid Bawah Tanah Yang Unik di Abu Dhabi

Masjid Bawah Tanah Yang Unik di Abu Dhabi

Masjid Bawah Tanah Yang Unik di Abu Dhabi

Masjid Bawah Tanah Yang Unik di Abu Dhabi


sumber


Share:

[Video] : Kenapa Panda Berwarna Hitam Putih?

fakta tentang panda

Sekumpulan penyelidik dari UC Davis dan Universiti Negeri California telah menjalankan satu kajian. Mereka dapati warna putih pada muka, leher, perut, bahagian belakang dan bahagian punggung panda dapat membantu mereka berlindung semasa dalam keadaan bersalji. Warna hitam pula, untuk timbulkan diri mereka di kawasan tersebut.

Warna hitam ni juga untuk elakkan mereka dari haiwan predator yang ingin menyerang mereka kerana menganggap mereka adalah beruang.

kenapa panda warna hitam dan putih

video :




Share:

10 Jersey Bola Sepak Termahal Di Dunia


jersi termahal, jersi murah online

Akhbar Daily Mail pernah melakukan kajian tentang harga jersey kelab untuk yang berpangkalan di Eropah. Ternyata hasilnya jersey pasukan Liga Premier dijual dengan harga yang tergolong murah. Jersey pasukan sekelas Chelsea, Arsenal, Manchester City dan Manchester United termasuk kategori antara 10 kelab dengan jersey termurah.

Harga jersey pasukan-pasukan Inggeris juga tergolong lebih murah bila dibandingkan dengan wakil dari La Liga Sepanyol. Sebagai contoh Real Madrid, peminat di Eropah perlu mengeluarkan sehingga RM 362 untuk mendapatkan sehelai jersey Los Blancos tersebut.

Menariknya, liga-liga yang tidak terlalu terkenal seperti Rusia, Switzerland dan Romania menjual jersey dengan sangat mahal. Bayangkan saja, untuk memiliki seragam Zenit St Petersburg, peminat harus membelanjakan wang sehingga RM 465 untuk sehelai jersey.


Berikut 10 Jersey Termahal Di Dunia :

  1. Zenit St Petersburg (RM 465) 
  2. FC Basel (RM 439) 
  3. Steaua Bucuresti (RM 424) 
  4. Shakhtar Donetsk (RM 412) 
  5. Juventus (RM 384) 
  6. Paris Saint Germain (RM 383) 
  7. FC Porto (RM 383) 
  8. Barcelona (RM 383) 
  9. Atletico Madrid (RM 366) 
  10. Real Madrid (RM 365) 


Share:

Monday, 15 May 2017

Petua : Cara Buang Angin Dari Dalam Hanya Dengan Herba Di Rumah

Cara Buang Angin Dari Dalam Hanya Dengan Herba Di Rumah

Kepada anda yang tidak boleh minum jenis-jenis ubat tertentu untuk menghalau sejenis angin dari dalam badan. Anda boleh cuba teknik yang sangat mudah dan mujarab ini hanya dengan menggunakan beberapa jenis herba yang sentiasa ada di setiap rumah dengan berkesan dan teramat murah.

Bahan-Bahan Herba Di Rumah

Lada Hitam 50sen (Digunakan hanya 15 biji sahaja)
Halba 50sen x 3 bungkus = 3 sudu besar
Halia 5cm = 50sen (Adak2 saja saiz yang diperlukan)
Bawang Putih = 20sen (4 ulas cukup dan memadai)

Jumlah keseluruhannya hanya RM2.70, cukup untuk dibuat stok selama seminggu. Jika habis anda boleh ulangi semula step seperti di atas.

Sila tengok gambar-gambar di bawah bagaimana saya buat herba yang sangat mujarab ini. Semoga membantu dan in sha Allah anda akan sihat.







Share:

Ini Sebabnya Kenapa Ada Ruang Di Bawah Pintu Tandas Awam

ruang pintu tandas awam

Pernah tak anda terfikir, kenapa kebanyakan pintu tandas awam tidak ditutup penuh? Memang bersebab dan bukan saja-saja tau.

1. Mudah Untuk Dibersihkan

mop lantai

Pintu tandas awam biasanya direka dengan ukuran suku penuh kerana ia memudahkan kerja pembersihan.

2. Untuk Mengetahui Ada Orang Atau Tidak

ada orang dalam tandas

Jika kunci pintu tandas rosak, sekurang-kurangnya individu yang berada di dalam tandas akan mengesan kehadiran seseorang, walaupun yang kelihatan hanya kaki.

3. Mudah Mengesan Benda-Benda yang Mencurigakan

seks dalam tandas, romen dalam tandas

Bila pintu tandas berada di paras di atas buku lali, ia memudahkan untuk mengetahui hal-hal yang tidak diingini seperti gambar di atas.

4. Pintu Suku Penuh Lebih Murah

fakta tandas awam

Jenis pintu suku penuh ini dikatakan lebih murah berbanding pintu berukuran penuh. Malah, proses memasang pintu juga mudah dan menjimatkan masa.


sumber


Share:

Nur Sajat Dapat Gelaran Dato' Dari Tengku Mahkota Pahang , Netizen Meroyan

Dato' Sajat

KUALA LUMPUR - Nur Sajat yang mempunyai 2 orang anak angkat ini sedang giat mengembangkan perniagaannya dalam bidang produk kosmetik dan kecantikan, ‘Let’s Cantik’ ini telah membuktikan bahawa dia akan terus menempa kejayaan.

Ini kerana baru-baru ini Nur Sajat telah menerima Anugerah Tokoh Tun Puteh Dari Tengku Mahkota Pahang di sebuah hotel di ibu kota

Menerusi gambar yang dimuatnaik di Instagram, Nur Sajat meluahkan rasa bersyukur dengan pengiktirafan ini kerana disebalik kejayaan ini, ibubapanya yang banyak memberi sokongan terhadapnya.

Sebelum ini kecoh di media social tentang jantina Nur Sajat dan beliau juga ada mengeluarkan kenyataan mengenai dirinya.

Mak ayah sajat sentiasa menemani sajat kemana sahaja. Alhamduillah mak ayah sentiasa mendoakan sajat hingga ke hari ini. Biar lah orang di luar berkata apa apa sekali pun pada sajat,cuma yang faham sajat adalah mak dan ayah sajat.

Nur Sajat redha dengan kecaman orang ramai yang masih mempertikaikan mengenai status kelahirannya.

Kerana kelahiran sajat (khunsa) adalah rahsia mereka. Sajat akur bukan senang untuk harungi seorang bernama Nursajat, kerana ujian Nursajat kena kuat walaupun apa pun berlaku. Yang penting mak dan ayah sentiasa bersama dengn sajat dan doa mereka yang sajat perlukan.

Terima kasih mak dan ayah kerana melahirkan sajat. Sajat tak pernah marah apa yang berlaku pada sajat. Segala kecacatan sajat ini.

Sajat terima dengan redha. Anugerah TUN PUTIH INI BUAT MAK DAN AYAH. Sajat sayang mak dan ayah, biar lah kat luar tu nak kata apa pada sajat, yang penting mak ayah tahu sajat siapa.

tengku mahkota pahang sajat

Dato' Sajat


Share:

Video : Isteri serang & bogelkan 'kekasih' suaminya di Starbucks


wife beat his husband lover and gets nude

CHINA - Seorang isteri yang tidak dapat lagi mengawal kemarahannya bertindak menyerang wanita yang dipercayaia cuba merampas suaminya.

Rakaman video yang tersebar di media sosial menunjukkan si isteri duduk di atas wanita itu bagi mengelakkannya melarikan diri.

"Tengoklah perempuan ini, nak bermain cinta dengan suami orang. Mak kau mesti pelacur, kan? Sebab itu kau dilahirkan jadi pelacur jugak!" kata si isteri yang terus duduk di atas badan wanita berkenaan.

Sementara itu, seorang kanak-kanak perempuan dipercayai anaknya, menangis meminta ibunya berhenti memukul wanita itu.

Suaminya yang berbaju putih juga cuba menghalang isterinya, namun tidak berdaya kerana enggan mencederakan kedua-dua belah pihak.


Si isteri enggan mengendahkan permintaan suaminya dan terus menyerang wanita itu dan dengan sengaja membogelkannya di dalam premis Starbucks itu yang dipenuhi orang ramai yang menyaksikan kejadian tersebut.

"Apa hubungan yang saya ada dengan lelaki ini? Kami hanya sekadar kawan sahaja," kata wanita terbabit.

Lelaki itu juga mengakui bahawa wanita itu hanya pekerjanya sahaja.


Difahamkan, kejadian itu berlaku pada Ogos 2016. Namun tersebar semula di media sosial baru-baru ini dengan dakwaan kononnya kejadian itu berlaku di sebuah pusat beli-belah di Singapura.


sumber


Share:

Inilah Fungsi Sebenar Garisan Pada Setiap Wang Kertas


garisan duit

Pernah tak anda terfikir bagaimana orang cacat penglihatan membezakan nilai wang yang mereka pegang?

Untuk pengetahuan semua, garisan yang terdapat pada duit kertas dapat membezakan setiap nilai wang yang ada.

tanda-buta640

RM 1 – 1 unit garis mendatar

RM 5 – 1 unit menegak

RM 10 – 2 unit mendatar

RM 20 – 2 unit garis menegak

RM 50 – 2 unit berbentuk wajik (Diamond Shape)

RM 100 – 3 unit garis menegak

untuk info selanjutnya dan serba serbi mengenai wang, boleh baca  >DISINI<

sumber

Share:

Bagaimana Bangladesh Boleh Terpisah Dengan Pakistan?


bangladesh and pakistan seperated

Selepas jatuhnya British pada tahun 1947, Bengal dipisahkan daripada Pakistan Barat sebagai salah satu daerah wilayah tersebut dan diberi nama sebagai Pakistan Timur. Dhaka pula dijadikan sebagai ibu negeri Pakistan Timur. Walaupun Pakistan Timur mempunyai sumber yang mencukupi dan demografi yang baik, namun seluruh kerajaan dan tentera Pakistan masih dikuasai oleh sebahagian besar golongan atasan di bahagian barat.

Kerajaan Pakistan yang sebahagian besarnya dikuasai oleh golongan atasan bahagian barat telah mengisytiharkan Bahasa Urdu sebagai bahasa rasmi untuk seluruh Pakistan. Hal ini menyebabkan munculnya rasa tidak puas hati dalam kalangan masyarakat di timur. Pada 21 Ogos 1952, pelajar Bengali di Pakistan Timur telah bangkit demi bahasa ibunda mereka dan telah menentang keputusan tersebut. Namun begitu, beberapa pelajar telah terkorban dalam pertempuran demi bahasa ibunda mereka ketika bertempur dengan pihak polis. Pengorbanan yang cukup bermakna oleh pelajar-pelajar tersebut diiktiraf sebagai Hari Bahasa Ibunda Sedunia bukan sahaja di Bangladesh tetapi di seluruh dunia.

Ketidakpuasan hati terhadap pihak di bahagian barat dalam isu kekuasaan ekonomi dan budaya membawa kemunculan Liga Awami sebagai suara politik paling berkuasa di Pakistan Timur. Pada 7 Mac 1971, Presiden Liga Awami dan Bapa Kebangsaan, Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman dalam ucapan yang penuh bersejarah di hadapan beratus ribu orang di Suhrawardy Udyan telah menyeru agar seluruh masyarakat di Pakistan Timur untuk melancarkan serangan menentang tentera Pakistan dan menyiapkan persediaan untuk Perang Kemerdekaan.

Selepas berlaku banyak krisis politik dan diskriminasi kedaerahan, Perang Kemerdekaan Bangladesh ( Muktijuddho ) pun meletus setelah Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman mengisytiharkan kemerdekaan Bangladesh, sebelum beliau ditangkap pada pagi 26 Mac 1971 oleh tentera Pakistan. Presiden Yahya Khan dan tenteranya secara rasmi melancarkan operasi berdarah yang dikenali sebagai Operasi Searchlight kepada orang yang berdosa di Bangladesh untuk menghapuskan gerakan nasionalis Benggala.

Kerajaan buangan telah dibentuk oleh ketua Liga Awami, yang secara rasmi mengangkat sumpah di Meherpur, di daerah Kustia, Bangladesh pada 17 April 1971, dengan Tajuddin Ahmad sebagai Perdana Menteri pertama dan Syed Nazirul Islam sebagai Pemangku Presiden. Sebuah pasukan bantuan dikenali sebagai Mukti Bahani ( Pejuang Kebebasan ) telah dibentuk dan ahli-ahlinya berasal daripada tentera Bangladesh dan para pejuang rakyat.

Diketuai oleh M.A.G Osmani , tentera Bangladesh telah disusun kepada 11 sektor dan, sebahagian daripada Mukti Bahini, untuk mengetuai sebuah perang gerila secara besar-besaran menentang tentera Pakistan. Semasa perang tersebut, seluruh dunia menyaksikan peristiwa Pembantaian Bangladesh 1971, dimana tentera Pakistan bersama pasukan militan agama mengadakan pembunuhan berskala besar melibatkan pembunuhan masyarakat Bengali, para intelektual, pemuda-pemudi, para pelajar, ahli-ahli politik, para aktivis dan golongan minoriti agama.

Di tengah-tengah pengorbanan yang tidak terkira oleh rakyat Bangladesh, tentera Pakistan akhirnya mengalah kepada tentera gabungan Bangladesh-India pada 16 Disember 1971. Selama 9 bulan panjangnya rakyat Bangladesh perlu berdepan dengan Perang Kemerdekaan Bangladesh dan akhirnya mereka memenangi perang pada hari tersebut.


sumber


Share:

Lone Star Tick : Kutu Ni Boleh Buat Korang Jadi Vegetarian Seumur Hidup !

lone star tick danger

Dikenali sebagai Lone Star Tick, atau kutu bintang sendirian, selepas digigit kutu ini, seseorang akan menjadi alah atau alergik terhadap daging.

Jika seorang yang telah digigit kutu ini memakan daging, dia mungkin akan mengalami bengkak, gatal-gatal dan muntah.

Disebabkan alahan ini, seseorang yang telah digigit kutu berkenaan tidak mempunyai pilihan lain, selain dari hanya memakan daging seumur hidup.

lone star tick family

infografik lone star tick

Video :


P/s: ibarat hilang nikmat rasa wey kalau tak dapat makan daging seumur hidup.huhuu


Share:

[Video] Gadis Ini Nyaris Maut Selepas Menyarungkan 100 Helai Baju

pakai 100 helai baju, 100 clothes on body

Tindakan gadis ini menyarungkan 100 helai baju telah menyebabkannya hampir mati lemas.

Rakaman video di bawah menunjukkan gadis yang dikenali sebagai Andrea ini sedang berusaha untuk menanggalkan baju daripada badannya sambil menangis teresak-esak.

Nasib baik dia selamat. Bagaimana dia menanggalkan 100 helai pakaian itu, kami sendiri tak pasti.

Pesanan daripada Andrea, anda jangan lakukan kerja gila ini atau anda akan mati lemas akibat kesukaran bernafas.
sumber

P/s: pelik-2 aje kau ni.haha
Share:

Serius !! Ikan Lompat Masuk Dalam Mulut Ketika Menjerit


ikan masuk mulut di India
Di New Delhi, seorang lelaki terpaksa bertarung nyawa selepas seekor ikan hidup tersangkut di dalam kerongkongnya ketika dia sibuk menangkap ikan di dalam sebuah kolam.

Difahamkan, seekor ikan tiba-tiba melompat masuk ke dalam mulut lelaki malang itu ketika dia sedang menjerit memanggil rakannya itu.

Santosh Ku Dash, 30, dikejarkan ke hospital selepas dia sukar bernafas.

Percubaan kali pertama mengeluarkan ikan tersebut gagal dan mereka telah menghantarnya ke hospital yang lain.

Hasil pemeriksaan mendapati tekak lelaki tersebut luka teruk. Malah, ikan tersebut jelas kelihatan di dalam mulutnya.

Mereka memberikannya bius dan mengeluarkan ikan itu dengan menggunakan penyepit. Dalam tempoh 10 hari, Dash terpaksa makan menggunakan tiup sebelum dibenarkan pulang.

sumber


P/s : erk, selamat tak masuk perut, kalau tidak ikan tu berenang-renang dalam perut dan makan apa dlm perut lagi haru..tapi timing ikan tu lompat masa dia jerit (tengah menganga) memang kena la.hehe

Share:
loading...

Random Posts

Artikel Terbaru

Baca Juga

loading...