2017 ~ Bila Han Bercerita

Sunday, 10 September 2017

Resepi Kuah Shell Out

Resepi Kuah Shell Out, shell out sedap, shellout murah,

Bahan A (kisar)
segenggam cili kering
1 sudu besar serbuk kari
1 labu bawang besar
5ulas bawang putih

Bahan B (hiris nipis) 
1labu bawang besar
5 ulaa bawnag putih
5 helai daun kari
5-10 biji cili padi (ketuk)
2 batang serai .

Bahan lain 
sos tiram 3 sudu
sos ikan 3 sudu
1 sudu teh lada hitam
1 sudu teh air limau
gula
garam

Cara-caranya
1) tumis bahan B dngan minyak dan planta (mix tau bgi sedap) . lepas tu masuukkn bahan A . masak smpai garing .

2) dah garing masukkn bahan lain . perasakan bagi sedap . tak payah letak air sbb nnti seafood akan keluarkan air .

* dah siap masukkn seafood . lepas tu asingkan seafood tu . tggalkan kuah dan pekatkan kuah dengan tepung jagung sikit .

* lepas tabur shell out atas plastik baru tuang lebihan kuah atas tu . mmg sodappp oii !

* *seafood tu nak sedap please kukus tau ! supaya manis x hilang .
** brokoli , jagung , carrot rebus dulu ya dgn minyak bagi warna cantikk huhuhu

kredit resepi ini kepada ‎Myra Suhaimi‎ via Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)

video

Share:

Resepi Bubur Ayam Mcd

Resepi Bubur Ayam Mcd, rahsia mcd, bubur ayam, resepi hipster,

Bahan- bahan & Caranya :

  • Beras hancur jasmin
  • Dlm periuk cuci beras (Masukan air masak suam, tujuan nak cepat masak)
  • Setiap 10 minit kacau supaya masak sekata
  • 10 minit ke 2, Masukan halia hiris 1 sb
  • 10 minit seterusnya tambah air masak & Kacau sebati kemudian masukan stok ayam.. brand Maggie 1/2 cup dlm bubur

Ayam Bubur
Ayam dihiris nipis dan perap dgn halia(tujuannya sedap dan tidak bau hanyir)
Rebus hirisan ayam bersama perapan halia tadi dengan 500ml air rebus sampai masak

Bahan topping bubur mcd
Hirisan daun bawang
Hirisan cili Merah
Minyak bijan (sukatan 1 sudu besar)

kredit resepi oleh Juniza Johari bekas pekerja mcd yang pernah masak bubur mcd selama 3 tahun 😁

Share:

Wednesday, 6 September 2017

Resepi Roti Naan Cheese Meleleh !!

cara buat roti nan, keju, naan cheese,

Bahan-bahan yang diperlukan.

-1kilo tepung gndum
- ½ cawan plnta
- ½ cawan gula
- 2½ cawan air
- 1 sudu besar mauripan
- Cheese keping

Cara-cara:-

1. Masukn gula dalam air kacau..
2. Masukn tepung, planta, mauripan dalam bekas gaul sampai sebati... pastu tuang air + gula ke dalam tepung sikit2 dan uli sampai tepung x melekat tapi jangan keras bncuhan.... tutup dengan kain basah dan perap dalam ½ jam.
3. Bila bncuhan dah naik tumbuk-tumbuk kan tepung tu.. pastu uli bulat2 besar dan masukn cheese ke dalam tepung dan canaikan leper.... biar dalam 15 minit pastu masak dalam kuali pan dengan api perlahan... tutup kuali dengan penutup dan bila dah nampak masak sapukn dengan majerin... tu membuat roti jadi sedap bau nye... potong dan boleh makan cicah dengan kari dal atau terpulang nak cicah ape aje .

Sumber : FB Kamariah Maria

P/s: Tambah cheese sebanyak mana yang anda suka bagi mendapatkan rasa hipstur yang optima😁

Resepi Roti Naan Cheese,

Resepi Roti Naan Cheese sedap, resepi hipster, resepi roti nan,

Share:

Monday, 14 August 2017

Tanda-Tanda Perempuan Ketika Sedang Terangsang

cara nak tahu perempuan stim, cara nak tahu perempuan terangsang, ciri-ciri perempuan terangsang, horny,

Perempuan terangsang. Lalu apa saja tanda-tanda yang muncul ketika tubuh perempuan sedang terangsang?

Beberapa perempuan kadang memiliki titik rangsangan yang berbeza-beza, namun sebahagian besar perempuan mudah teransang ketika diberikan rangsangan seksual dan hanya sedikit orang yang sulit terangsang.

Dr Andri Wanananda, MS dalam tulisannya menuturkan ada 2 perubahan yang terjadi pada perempuan ketika sedang terangsang, iaitu perubahan di organ genital serta di tubuhnya.

Perubahan yang terjadi pada organ genital:
1. Sekitar dua pertiga bahagian dalam vagina memanjang dan merekah
2. Lubrikasi dari vagina secara automatik meningkat
3. Warna vagina boleh berubah menjadi agak gelap seperti ungu
4. Serviks dan tubuh rahim (uterus) akan tertarik ke belakang dan terdorong ke atas hingga ke dalam rongga panggul (pelvis)
5. Bibir vagina dalam (labia minora) dan bibir vagina luar (labia majora) akan meningkat ke atas dan terbuka
6. Klitoris akan membesar dan menegang

Perubahan yang terjadi pada tubuh:
1 . Pupil mata akan melebar
2. Keringat yang keluar akan meningkat
3. Puting susu mengalami ereksi atau tegang
4. Frekuensi nafas meningkat
5. Denyut jantung menjadi lebih cepat
6. Payudara akan membesar

Umumnya respons pertama yang muncul ketika perempuan menerima rangsangan seksual adalah adanya perasangan hangat yang menjalar di seluruh tubuh, yang nantinya diikuti oleh perubahan tubuh lainnya.

Jika rangsangan ini terus berlanjut, maka akan lebih mudah bagi perempuan untuk mencapai orgasme saat berhubungan seksual. Ketika seseorang mencapai orgasme maka beberapa hormon di tubuh akan turut aktif seperti prolaktin, serotonin, oksitosin, endorfin, adrenalin dan phenylethylamine. Namun hal itu belumlah berakhir, sebagian besar perempuan akan mendapatkan manfaat lain berupa perasaan lebih bahagia dan juga santai serta lebih mudah menerima rangsangan.

Share:

3 Posisi Seks Yang Cepat Membakar Kalori

3 Posisi Seks Yang Cepat Membakar Kalori,

Bukan lagi rahsia kalau aktiviti seks boleh membakar kalori. Tak hanya itu, seks juga boleh berfungsi sebagai alternatif pengganti sukan (yang menyenangkan tentunya) bagi pasangan suami-isteri.

“Hampir semua otot seperti pada kaki, peha, tangan, bahu dan perut bahagian bawah berfungsi semasa aktiviti seksual. Durasinya tentu saja tak selama sukan biasa. Tapi dengan teknik dan kedudukan tertentu, pasangan boleh mendapatkan manfaat yang sama dengan sukan,” ujar Dr. Basheer Ahmad Roy, pakar seks di Bangalore, India.

Beberapa posisi seks tertentu memang boleh memberi manfaat seperti sukan, membantu menurunkan berat badan serta melangsingkan tubuh. Seksolog Dr. Shivi Jaggi menjelaskan bahawa ada posisi seks yang memerlukan pasangan mengeluarkan tenaga tambahan, gerakan yang mendedah dan tempoh lebih lama.

Posisi seks apa saja yang paling berkesan menurunkan berat badan? Ini jawapannya, seperti dipetik dari Times of India.

1. Woman On Top

Posisi ini memerlukan lelaki dan wanita sama-sama aktif semasa hubungan intim. Wanita banyak menggunakan otot tangan dan lengan, sementara lelaki harus memegang tubuh sang wanita untuk menjaga keseimbangan berat tubuhnya.

“Dengan kedudukan wanita di atas, lelaki yang lebih banyak mendapat manfaat sukan kerana dia banyak menggunakan otot bicep untuk menjaga agar berat tubuh pasangannya tetap seimbang,” terang Dr. Shivi.

Bagi pasangan wanita, akan merasakan manfaat sukan jika prestasinya lebih lama. Saat posisi woman on top, wanita dapat menegangkan otot bicep, tricep, lengan dan dada.

2. Sitting Missionary

Sitting missionary merupakan posisi seks di mana pasangan duduk saling berhadapan baik itu di sofa, katil atau lantai. Posisi seks ini boleh melenturkan jari-jari kaki yang membantu menegangkan betis. Posisi ini memerlukan pasangan menjaga tubuh mereka tetap stabil dan kuat, yang automatik memerlukan banyak tenaga dan tenaga sehingga kalori yang terbakar pun lebih banyak.

Dr. Pushkar Gupta, seorang terapis seks menjelaskan, “Sitting missionary melibatkan lebih banyak aktiviti fizikal jika dibandingkan dengan misionaris biasa. Pasangan duduk saling berhadapan, dengan kaki wanita melingkari pinggul lelaki. Posisi ini banyak menggunakan otot punggung.”

Untuk mendapatkan kedudukan yang betul, anda harus fokus pada otot tulang belakang, paha dan punggung bahagian bawah. Tapi perlu berhati-hati jika anda atau pasangan punya masalah pada punggung. Gerakan yang terlalu mendedah boleh menyebabkan sakit dan lenguh.

3. Berdiri dan Merapat ke Dinding

Bercinta dengan posisi berdiri dan merapat ke dinding merupakan cara yang berkesan membakar kalori, sekaligus menyenangkan. Posisi berdiri tidak hanya membuat sesi bercinta semakin nikmat tapi juga membuat tubuh anda bersenam.

Saat bercinta dengan posisi ini, kawasan peha hingga lutut dan punggung bahagian bawah akan terlatih. Sementara tubuh lelaki bergerak maju-mundur, tubuh wanita akan menggunakan punggungnya untuk menyeimbangkan kedudukan. Perkara itu membuat masing-masing pasangan bekerja lebih keras untuk mencapai orgasme.

“Bercinta dengan posisi berdiri biasanya diperuntukkan bagi pasangan dengan kestabilan tubuh yang bagus. Anda dan pasangan harus punya stamina yang baik agar boleh bertahan dengan kedudukan tersebut dalam tempoh yang lama,” jelas Dr. Gupta


Share:

Ini Berlaku Pada Organ Tubuh Badan Ketika Naik Syahwat

Ini Berlaku Pada Organ Tubuh Badan Ketika Naik Syahwat

Berkemungkinan anda meneka bagaimana ekspresi atau keadaan diri anda ketika mencapai klimaks semasa hubungan intim dengan pasangan. Menggelikan kah? Atau seksi kah?

Ketika orgasm, rasa sensasi akan mengalir ke pelbagai bahagian tubuh seperti mata, jantung, kulit, dan payudara. Berikut gambarannya.

Otak

Korteks orbitofrontal (terlibat dalam kawalan tingkah laku), Amigdala (yang terlibat dalam pemprosesan emosi) dan hipotalamus (yang membanjiri otak dengan bahan kimia seperti oxytocin, yang boleh mencetuskan kontraksi rahim dan meningkatkan rasa keintiman).

Mata

Apabila anda terangsang, pupil mata akan membesar dan tetap seperti itu setelah anda mencapai klimaks, sehingga 50 peratus. Ini secara halus memberitahu pasangan anda bahawa anda tertarik dan membuat anda lebih menarik.

Jantung

Denyut jantung dan metabolisma naik dua kali ganda apabila anda terangsang. Ini menjadi alasan kenapa seks boleh membakar kalori dalam tubuh.

Kulit

Apabila anda mencapai klimaks, peredaran darah akan meningkat dan badan anda akan melepaskan endorfin ke dalam aliran darah. Kedua-dua perkara tersebut meningkatkan darah lebih dekat ke permukaan kulit, membuat pipi dan dada anda merona.

Sumber: Prevention

Share:

Thursday, 10 August 2017

7 Jenis Klimaks Wanita

7 Jenis Klimaks Wanita

Wanita boleh mengalami 7 jenis klimaks yang dihasilkan daripada rangsangan pada bahagian yang berbeza pada tubuh badan mereka.

Ramai yang hanya tahu wanita boleh klimaks dan orgasme daripada bahagian-bahagian tubuh yang sensitif sahaja seperti alat sulit, tetapi kali ini 7 jenis klimaks ini akan membuatkan anda berfikir lebih panjang bagaimana untuk memuaskan pasangan anda.

Klimaks Biji Kelentit

Klimaks ini terhasil daripada rangsangan kepada biji kelentit. Jenis klimaks ini adalah begitu hebat dan mengasyikkan dan seringkali melibatkan keseluruhan tubuh badan.

Ini tidak mengejutkan kerana seperti yang anda tahu biji kelentit adalah antara bahagian yang paling sensitif pada tubuh badan seorang wanita.

Biji kelentit dipenuhi oleh saraf-saraf yang bertindak balas sepenuhnya kepada rangsangan. Sebagai suami, cuba bayangkan kepala zakar anda yang sensitif itu dikecilkan kepada saiz biji kelentit.

Walaubagaimanapun, tahap sensitiviti bagi setiap wanita adalah berbeza. Begitu juga tahap klimaks yang dialami oleh wanita dari rangsangan biji kelentit.

Klimaks Faraj

Jenis klimaks ini bermula pada bahagian faraj, iaitu lubang faraj dan merebak ke bahagian pinggul dan perut. Otot-otot yang terlibat seperti otot-otot pelvik dan otot-otot dubur akan mengemut dengan kuat ketika orgasme ini berlaku.

Kadang-kadang kemutan ini terlalu kuat sehingga otot-otot faraj akan cuba menolak zakar keluar daripada faraj.

Berbeza dengan klimaks biji kelentit yang mudah dicapai, wanita mengambil masa yang lebih lama untuk klimaks daripada rangsangan faraj.

Statistik menunjukkan purata masa yang diambil oleh wanita untuk mencapai orgasme melalui rangsangan faraj ialah antara 20 hingga 25 minit.

Dan ramai wanita yang menyatakan klimaks dari rangsangan faraj adalah kurang hebat berbanding klimaks dari rangsangan biji kelentit.

Walaubagaimanapun, kebanyakkan wanita menggemari klimaks daripada faraj kerana menurut mereka sensasi ini lebih perlahan, dan erotik.

Klimaks G-Spot

Klimaks ini bermula daripada bahagian G-Spot dan boleh terus tertumpu di bahagian tersebut, atau merebak ke seluruh tubuh badan.

Seperti klimaks dari rangsangan faraj, klimaks dari G-Spot mengambil masa yang agak lama untuk dicapai.

Tetapi ramai wanita yang menyatakan sensasi yang dialami dari klimaks G-Spot adalah amat berbeza daripada perasaan yang di alami untuk klimaks biji kelentit dan klimaks faraj.

Malahan, ramai wanita yang mengalami klimaks dari rangsangan G-Spot akan memancutkan cairan dari faraj, tanpa mereka sedari.

Klimaks Payudara

Mesti ramai yang tak tahu seorang wanita boleh klimaks hanya dari rangsangan payudara. Jika anda hendak tahu, saraf-saraf pada bahagian puting payudara berkait rapat dengan alat sulit wanita.

Malah ramai wanita yang berasa rangsangan pada alat sulit mereka, seperti biji kelentit apabila puting payudara mereka dirangsang.

Walaubagaimanapun tidak semua wanita boleh mencapai klimaks dan orgasme daripada rangsangan payudara. Ini bergantung kepada tahap sensitiviti payudara mereka.

Klimaks Oral

Klimaks oral di sini bukanlah klimaks daripada seks oral, seperti Cunnilingus atau Fellatio. Klimaks oral yang saya maksudkan di sini ialah klimaks daripada rangsangan pada bibir, seperti ciuman.

Klimaks jenis ini boleh dicapai oleh wanita yang sensitif pada bahagian mulut. Wanita yang mengalami klimaks oral menyatakan mereka merasakan sensasi bermula pada bibir, dan merebak ke arah alat sulit, seterusnya ke seluruh tubuh badan mereka.

Klimaks Kulit

Jangan terkejut sekiranya ada wanita yang boleh mencapai klimaks dan orgasme hanya dengan rangsangan pada kulit mereka. Ini adalah kes terpencil dan jenis klimaks ini sukar dicapai oleh kebanyakkan wanita.

Walaubagaimanapun, fakta menunjukkan wanita boleh klimaks dengan rangsangan pada kulit. Seringkali orgasme jenis ini dialami oleh wanita ketika sesi urutan atau ketika foreplay bersama pasangan.

Jadi bagaimana para suami, sudah tiba masanya anda belajar bagaimana untuk mengurut isteri anda.

Klimaks Pancutan dan Ejakulasi

Ini adalah klimaks mutlak bagi seorang wanita. Tidak semua wanita boleh mencapai jenis klimaks ini secara semulajadi.

Salah satu teknik untuk membuatkan wanita pancut adalah dengan melakukan rangsangan secara terus kepada bahagian G-Spot. Ini kerana G-Spot terletak berdekatan dengan saluran kencing.

Oleh itu rangsangan pada bahagian ini akan menimbulkan rasa ingin kencing pada sesorang wanita. Jangan risau pancutan yang dihasilkan bukan air kencing, tetapi air mani wanita.

Teknik-teknik lain yang lebih berkesan untuk membuatkan wanita mengalami pancutan dan ejakulasi adalah dengan mengamalkan posisi seks yang sesuai.

Memilih klimaks yang sesuai untuk isteri anda

Anda telah tahu jenis klimaks wanita. Sekarang anda perlu tahu bagaimana untuk memilih klimaks yang sesuai untuk isteri anda.

Saya tidak ada jawapan tepat untuk soalan ini kerana setiap individu adalah unik dan berbeza. Cuma nasihat yang boleh saya berikan ialah ‘kenali isteri anda’.

Anda mungkin telah lama berkahwin, dan telah berkali-kali melakukan aktiviti seksual, tetapi adakah anda benar-benar mengenali isteri anda dari segi seksual.

Apakah ciri-ciri seksualiti beliau? Apakah jenis-jenis klimaks yang beliau gemari? Di manakah bahagian yang paling sensitif pada tubuh beliau?

Saya serahkan kepada anda untuk mencari jawapan bagi soalan ini.

Share:

Resepi Ayam Goreng Ala Mcd Yang Amat Menyelerakan

resepi ayam kfc, resepi ayam mcd, ayam mcd sedap,

Ayam goreng ala MCD / KFC..memang takkan dapat rasa yang sama.dan memang mustahil tapi hampir-hampir pon ok la.hehe.

Bahan-bahan perap :
  • 1 ekor ayam di potong 8
  • 8/9 ulas bawang putih dan tumbuk
  • 3/4 sudu besar serbuk cili
  • 2 sudu serbuk kari ayam
  • 2 sudu teh garam
  • secubit soda bikarbonat
  • Sedikit air

Bahan-bahan utk salut ayam A
1 sudu serbuk cili
1 biji telur (pukul dulu)

Bahan untuk salut ayam B
3 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum
garam secukup rasa
secubit bikarbonat of soda


Cara-cara penyediaan:

Perap ayam yang telah dipotong selama 1 jam dengan bahan perapan

Gaul bahan2 salut ayam, Selepas itu pukul telur dan golekkan ayam dengan telur itu rata2.

Selepas itu letak ayam yang sudah di golekkan dengan telur ke dalam bahan - bahan salut ayam (B), salut sehingga sekata, tekan ayam pd tepung berulang kali, kemudian salut lagi dengan bahan salut A dan gaul lagi pada bahan salut B

Goreng ayam yang telah disalut itu. Goreng dalam api yang sederhana, minyak yang penuh menutupi ayam dlm tempoh 10-15minit.

Siap! Boleh makan tanpa rasa was-was kerana MSG

Selamat mencuba..

video

Share:

Monday, 17 July 2017

Video : Resepi Biskut Batik Cheese Sedap Dan Mantap

resepi kek biskut batik cheese, biskut batik keju,

BAHAN-BAHAN:

1 ketul buttercup/ 250gm marjerin *apa2 jenama pun tak pe
900gm biskut Marie *apa2 jenama
1 cawan air panas
1 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
1 cawan milo *jika mahu (nak tukar kepada vico pun blh)
1 cawan gula pasir
4 biji telur - pukul hingga kembang

TOPPING
250gm cream cheese
1/2 cawan susu pekat
*pukul sebati cream cheese dan susu pekat hingga kembang.Sapukan rata atas kek batik.

CARANYA:
1. Larutkan gula, susu pekat,serbuk koko,milo dengan air panas. Nak mudah gaul sebati dalam mangkuk
2.Panaskan butter dalam periuk besar. Bila butter dah cair, masukkan campuraan serbuk koko tadi. Masak hingga mendidih.
3. Bila campuran dah mendidih, masukkan pula telur yang telah dipukul tadi. Kacau sebati hingga campuran hampir pekat.Tutup api.
4. Masukkan biskut marie yang telah dipatah-patahkan dan gaul sebati.
5. Letakkan biskut marie tadi ke dalam loyang, ratakan dan tekan hingga padat.
6. Tuangkan topping cream cheese cair tadi, nak lagi sedap, bila kek dah sejuk sagat cheese atas kek, lebih cheesenya!

Sedap!!!

resepi kek biskut batik cheese, biskut batik keju,

resepi kek biskut batik cheese, biskut batik keju,


Video :
video

sumber

Share:

Resepi Popia Cheese Cendawan

Resepi Popia Cheese Cendawan, resepi hipster, resipi hipster,


Bahan-bahan yang diperlukan :

  1. Kulit popia
  2. Sosej 4 batang
  3. 1 tin mushroom
  4. 1 tin cream of mushroom
  5. Bawang besar 1 biji
  6. Cheesedale or apa2 jenis cheese
  7. Sedikit minyak untuk menumis..

Cara-caranya :

Bawang besar potong dadu
Mushroom potong kecik2
Sosej potong kecik2

Tumis bawang sampai naik bau lepas tue masukkan sosej&mushroom masak sekejap lepas tue masukkan cream of mushroom kacau sebati.....masukkan cheese saya guna cheesedale 3 keping masak sampai cheese cair.....tutup api....ambil kulit popia letak isi kalau nak letak cheese lagi pun boleh saya tak letak.....lepas tue gulung macam biasa gam guna air je......panaskan minyak goreng api sederhana je.....siap....makan....happy tummy...

Kredit FB : Nadia Zainudin

Resepi Popia Cheese Cendawan, resepi hipster, resipi hipster,

Resepi Popia Cheese Cendawan, resepi hipster, resipi hipster,

Resepi Popia Cheese Cendawan, resepi hipster, resipi hipster,


Share:

Saturday, 15 July 2017

Tak Sampai RM20 Dah Boleh Buat Ayam Goreng Cheese Ala Korea

resepi ayam keju, ayam cheese, padu beb, makanan hipster, menu hipster,

Tidak dinafikan ayam goreng memang enak dimakan bersama keju yang cair dan panas. Kini, ia menjadi kegilaan orang ramai hinggakan ada yang sanggup beratur panjang demi ayam goreng cheese ala Korea.

Walaupun harganya agak mahal jika dimakan di restoran, namun orang ramai seakan tidak kisah membayar pada harga yang tinggi. Di Korea, ayam goreng cheese dianggap makanan popular kerana rakyat negara itu amat menggemari ayam goreng selain daging, kimchi dan sebagainya.

Kini, anda boleh membuatnya sendiri di rumah dengan harga RM20. Malah, anda boleh goreng berapa banyak ayam goreng dan letak berapa banyak keju yang anda suka.

resepi ayam keju, ayam cheese, padu beb, makanan hipster, menu hipster,

Bahan-bahan

1-1 1/2 keping dada ayam
6-7 ulas bawang putih
1-2 sudu kecil lada hitam
1-2 sudu serbuk kari
1 biji telur
2-3 sudu besar tepung jagung
Serbuk roti
Garam secukup rasa
Mozarella cheese secukupnya

Cara-cara

– Potong ayam menjadi kecil dan bentuk dadu. Ketepikan.
– Tumbuk bawang putih bersama lada hitam.
– Perap ayam dengan bawang putih , lada hitam , serbuk kari dan garam.
– Perap 1 jam atau lebih.
– Pecahkan telur sebiji dalam perapan ayam tadi.
– Masukkan 2-3 sudu besar tepung jagung. Gaul rata.
– Golekkan ayam ke dalam serbuk roti dan goreng sehingga keemasan.
– Cairkan mozarella cheese guna api sederhana di dalam non-stick pan.
– Kacau sehingga keju betul-betul cair.
– Setelah keju cair, boleh tuangkan keju dalam pinggan yang ada ayam goreng tadi atau letak ke dalam bekas lain.
– Sedia untuk dimakan. Selamat mencuba!


sumber : Vitdaily

Share:

Friday, 23 June 2017

E-Book Permata Yang Hilang Full Secara Percuma


Sorotan atau sambungan dari artikel senaman menguatkan tenaga batin.(1) (2)

Bagi yang tidak mengetahui, buku online atau ebook permata yang hilang ini merupakan buku panduan/pelajaran serta penerangan tentang ilmu seksual, sesuai bagi mereka yang sudah berkahwin atau bakal berkahwin..Anda boleh download ebook ini di >SINI<

P/s: selepas download, korang boleh cetak atau baca terus melalui laptop/desktop korang

Share:

Video: Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki -Senaman Harimau (Part 2)

Senaman harimau ini bertujuan untuk menguatkan tenaga batin untuk lelaki. Sesuai bagi mereka yang ada masalah premature ejaculation, juga bagi mereka yang ingin merasa lebih nikmat dalam hubungan seksual. Tetapi tidak semestinya untuk mereka yang sudah berkahwin. Bagi yang belum berkahwin, ianya membantu dalam meningkatkan peredaran darah. Senaman ini dimuatkan dalam buku Permata Yang Hilang.


Senaman Harimau

Padi Bukit
1. Duduk bersila dengan menegakkan tulang belakang
2. Tangan diletakkan di atas lutut
3. Tarik nafas sedalam yang mungkin
4. Tahan selama 6 saat
5. Hembus perlahan-lahan
6. Semasa menghembus nafas, perut hendaklah dikempiskan
7. Ulang sehingga 3 kali
Gerakan ini meningkatkan kekuatan otot belakang dan menguatkan stamina ketika di ranjang.

Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki -Senaman Harimau

Nafas Pertapa
1. Duduk dengan keadaan merapatkan tapak kaki
2. Tarik kaki rapat ke arah badan
3. Tegakkan belakang
4. Tarik nafas sehingga penuh dengan perlahan
5. Semasa menarik nafas, tekan lutut sehingga mencecah lantai (setakat mampu)
6. Tahan sehingga 6 saat
7. Hembus nafas perlahan-lahan
8. Ulang sebanyak 3 kali
Gerakan ini membantu zakar untuk kekal tegang dengan melancarkan peredaran darah di bahagian peha.

Senaman Harimau

Rentak Urutan
1. Dari kedudukan sebelum ini, tarik nafas perlahan-lahan
2. Urut bahagian tepi peha dengan ibu jari, urutan berakhir di hujung batang zakar
Gerakan ini bertujuan untuk mengalir darah ke zakar.

Senaman Harimau

Tarik Sepadan
1. Duduk bersila dengan tapak kaki dirapatkan
2. Kedua tangan memegang ibu jari kaki kanan dan kiri
3. Tarik nafas perlahan-lahan dan tarik ibu jari kaki itu ke arah badan
4. Cuba pastikan lutut mencecah lantai
5. Lepaskan nafas dan kembali ke posisi awal
Gerakan ini membantu meningkatkan kemampuan bahagian-bahagian yang membantu dalam aktiviti seksual.

Senaman Harimau

Rentak Lentang
1. Dari posisi sebelum ini, turunkan badan sehingga ke lantai
2. Tangan masih memegang ibu jari
3. Kembali ke posisi asal
Gerakan ini menguatkan otot peha, belakang dan pinggang. Ia dapat mengubati lemah tenaga batin.

Senaman Harimau

Tepis Jengking
1. Duduk bersila
2. Tegakkan belakang
3. Depakan tangan itu separas bahu ke kanan
4. Bawa tangan ke hadapan sambil menarik nafas
5. Tukar tangan kiri
6. Ulang sebanyak 3 kali
7. Setelah habis gerakan hembus nafas
Gerakan ini membantu dalam meningkat stamina seksual.

Senaman Harimau

Matahari Naik
1. Duduk bersila dan tegakkan belakang
2. Bermula dengan tangan di belakang pinggang
3. Tekan pinggang dengan bantuan tangan
4. Tarik nafas dan tahan
5. Bawa tangan ke hadapan dan ke atas sehingga lurus di atas kepala
6. Hembuskan nafas
Gerakan ini membantu menguatkan otot-otot bahagian rusuk, tengkuk dan leher.

Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki

Lenjang Gajah
1. Duduk dengan meluruskan kaki kanan dan melipatkan kaki kiri
2. Tegakkan belakang
3. Tarik nafas perlahan-lahan
4. Letak tangan kanan atas lutut kiri
5. Capai ibu jari kaki yang lurus dengan tangan satu lagi
6. Hembus nafas
7. Ulang 7 kali
8. Ulang dengan menukar kaki
Gerakan ini memulihkan tenaga batin.

Senaman Meningkatkan Tenaga Batin Lelaki -Senaman Harimau

Cakar Harimau
1. Tarik nafas perlahan-lahan dan pusingkan badan ke arah kiri degan tangan cuba mencecah sejauh mungkin
2. Jari kanan harus mencecah lantai
3. Hembus nafas
4. Ulang 7 kali
5. Ulang dengan menukar kaki
Gerakan ini memulihkan tenaga batin


Video Eman Manan lakukan senaman harimau :



Share:

Saturday, 3 June 2017

Cara Mudah Hilangkan Bau Busuk Peti Ais Tanpa Guna Bahan Kimia

Cara Mudah Hilangkan Bau Busuk Peti Ais Tanpa Guna Bahan Kimia

Bau peti sejuk yang tak enak bukan hanya mengganggu tetapi juga boleh merosakkan kualiti makanan.

Berikut di kongsikan 5 tips menjaga peti sejuk di rumah anda agar sentiasa bersih dan segar.

1. Gunakan Baking Soda

Untuk menghilangkan bau dari peti sejuk, anda boleh taburkan baking soda di tempat-tempat penyimpanan atau boleh juga memasukkan baking soda di dalam bekas/tupperware kecil yang terbuka. Baking soda juga boleh di larutkan dengan air dan gunakan untuk membersihkan peti sejuk.

2. Gunakan Oatmeal

Sediakan sebuah mangkuk yang diisi dengan oatmeal. Lalu masukkan ke dalam peti sejuk. Dengan cara ini, bau tak sedap di dalam peti sejuk boleh di kurangkan atau hilang sama sekali.

3. Gunakan Biji Kopi

Letakkan biji kopi di beberapa sudut dalam peti sejuk anda. Dalam beberapa hari, bau peti ais anda akan hilang dengan sendirinya.

4. Gunakan Arang

Anda boleh menyimpan beberapa potong arang di dalam sebuah bekas terbuka dan letakkan ke dalam peti sejuk.

5. Lakukan tindakan pencegahan 

Caranya mudah saja iaitu cuci dahulu sayuran atau buah yang akan dimasukkan ke dalam peti sejuk dan pisahkan bahan-bahan makanan ke dalam kotak atau bekas tertutup.


sumber

Share:

Friday, 2 June 2017

Bayi Ini Sudah Mampu Berjalan Selepas Beberapa Minit Dilahirkan

bayi berdiri dan berjalan

BAYI yang baru dilahirkan di Brazil ini mengejutkan jururawat dan bidan di sebuah hospital kerana mampu ‘berjalan’ ketika mahu dimandikan buat pertama kali.

Dalam video yang dimuat naik di media sosial Jumaat lalu, tidak dapat dipastikan di hopital mana bayi perempuan berkenaan dilahirkan namun berdasarkan pakaian seragam bidan itu, ia dipercayai di Hospital Santa Cruz, Rio Grande do Sul, selatan Brazil.

Bayi biasanya mengambil masa beberapa bulan untuk berdiri dengan sokongan orang dewasa dan antara sembilan hingga setahun untuk berjalan.

Dalam video itu, bidan berkenaan ternyata terperanjat dengan kemampuan bayi yang baru beberapa minit dilahirkan mahu berjalan sendiri.

Bidan itu bercakap dalam bahasa Portugis: “Oh, ‘budak perempuan’ ini berjalan.”

Seorang lagi berkata: “Tunggu, biar saya rakam ini.”

Bidan dalam video itu menjelaskan dia mahu memandikan bayi berkenaan namun bayi itu mahu berdiri dan berjalan.

“Saya mahu memandikannya, dia asyik berdiri untuk berjalan. Dia berjalan dari sini ke sana,” katanya.

Menurut Daily Mail, video itu sudah ditonton lebih 50 juta kali dan dikongsi 1.3 juta kali di Facebook.



sumber

Share:

[Video] : Vin Diesel Puji Ramadan Dan Mahu Cabar Diri Puasa

vin diesel puasa, vin diesel ramadan

Bintang Fast & Furious baru-baru ini menerusi sebuah rakaman video meluahkan perasaan kagum beliau pada bulan Ramadan.

Di dalam klip video yang dimuatnaik oleh laman page Facebook, The Australian Muslim itu, Vin Diesel berkata konsep bulan Ramadan begitu menakjubkan dan “mungkin bermanfaat dalam kehidupan sesiapa saja kerana dapat melalui pengalaman dan disiplin seumpama itu sepanjang bulan.”

Di dalam video itu, beliau turut menampilkan rakannya yang beragama Islam dan sedang berpuasa.

Video tersebut telah mencetuskan tular di alam maya dengan lebih 120,000 perkongsian di Facebook dan ditonton lebih 4.9 juta kali sejak ianya mula dimuat naik Selasa lalu.


sumber

Share:

GoPro Fusion, Kamera 360 Dengan Resolusi 5.2K

go pro fusion, go pro 360, go pro baru

Peneraju produk kamera aksi, GoPro, hari ini mengumumkan program perintis untuk GoPro Fusion, sebuah kamera 360 pertama GoPro. Kamera yang mampu merakam video sehingga 5.2K pada kadar 30 bingkai sesaat itu bakal membawa industri VR dan AR selangkah kehadapan. Program perintis itu dijangka akan dimulakan pada Jun 2017.

Fusion bukanlah sekadar kamera 360 yang biasa. GoPro ada membangunkan teknologi OverCapture yang membolehkan penghasil kandungan mengambil secebis daripada video 360 Fusion untuk ditukarkan kepada video 2D yang biasa. Maka, pengguna hanya perlu merakam sekali dan mereka akan beroleh bahan video daripada pelbagai arah.

Kamera Fusion dikatakan masih boleh digunakan pada mount legasi GoPro yang lain. Ia adalah sesuatu yang amat baik kerana kita tak perlu membeli aksesori tambahan dan mengurangkan beban logistik.

GoPro merancang untuk mula mengkomersialkan Fusion pada penghujung 2017.



sumber

Share:

Cara Mudah Cuci Kipas. Confirm Habuk Tak Melekat Selama 2,3 Bulan

elak kipas berhabuk

Baru je cuci kipas kat bilik tu tapi sekejap je dah berhabuk balik. Dah lah anda ni jenis yang alah pada habuk.

Ni kami ada cara mudah bagi memastikan habuk tidak melekat pada kipas dalam tempoh 2,3 bulan tanpa perlu berbelanja lebih.

1. Basuh bilah kipas dan bersihkan kipas anda terlebih dahulu.

2. Kemudian tuangkan sedikit pelembut kain ke dalam bekas tanpa campur air.

3. Celupkan span atau kain ke dalam cecair pelembut tadi dan sapukan pada permukaan bilah dan jaring kipas.

4. Biarkan selama 5 minit. Kemudian bilas dan keringkan kipas tersebut. Lepas tu baru pasangkan kipas itu kembali.

sumber

Share:

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

volkswagen vintage

Kadang-kadang, kita tidak boleh faham kenapa orang boleh membeli sesuatu pada harga pada kita tidak tidak masuk akal. Sedangkan mereka beranggapan itu adalah satu pembelian yang berbaloi dan memuaskan hati.

Apatah lagi kalau barang itu sukar untuk dijumpai. Sebagai contoh, Volkswagen Microbus tahun 1962 yang mempunyai 23 buah tingkap ini menerima bidaan yang tinggi. Walaupun kondisinya lagi teruk daripada reban ayam.

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Menurut laman web bringatrailer.com, kenderaan tersebut sudah menerima bidaan daripada lebih 18 orang dengan harga bidaan sudah melepasi AS$9,000 (RM39,700).

“Kita semua tahu bahawa Volkswagen Microbus yang sudah direstorasi sepenuhnya boleh mencapai harga di antara AS$150,000 (RM662,000) hingga AS$200,000 (RM882,200).

“Jadi, ini boleh jadi satu pelaburan yang menguntungkan. Setiap panel bagi tujuan restorasi juga masih boleh didapati,” kata penjualnya dalam satu iklan di laman eBay.

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Memang benar, beberapa tahun lalu, Volkswagen Microbus terutama dengan 23 tingkap seperti ini boleh mencapai harga jualan yang tinggi. Tetapi pasaran nampaknya semakin perlahan. Tidak ramai yang mahu membeli model restorasi pada harga ratusan ribu dolar.

Seperti yang anda boleh lihat, tidak ada bahagian yang tidak berkarat. Malah beberapa bahagian lantai, bumbung dan panel sisi langsung berlubang. Mujur juga nombor kenderaan yang asal masih ada.


Senang cakap, apa yang boleh digunakan cuma kerangkanya sahaja. Panel lain semua kena ganti. Enjin pun dah tak ada. Kenderaan itu dikatakan berada di Danville, Virginia Amerika Syarikat dan tersadai lebih 43 tahun.

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

Tersadai Lebih 43 Tahun, Volkswagen Microbus Ini Di Jual Dengan Harga RM 40,000

sumber

Share:

(Video) Wanita Tampil Memberikan Penjelasan Isu Berebut Parking Di Langkawi

perempuan berebut parking

Semalam telah viral video seorang wanita yang dikenali sebagai Siti Khadijah dikatakan bersikap biadap dengan menunjukkan isyarat tangan lucah serta menyerang kereta individu lain dikatakan berpunca daripada berebut parking.

Tetapi hari ini wanita tersebut telah tampil memberikan penjelasan mengenai kejadian tersebut serta mempertahankan tindakannya itu.

Berikut merupakan penjelasan wanita tersebut, ketika kejadian tersebut berlaku di bazar ramadhan kuah langkawi pada sekitar pukul 7 lebih, saya ternampak parking kosong dan tanpa berfikir apa-apa saya teruslah saja masuk parking sebab nak kejar masa nak beli juadah berbuka puasa.

Bila dah parking itu saya teruslah kunci kereta dan berjalan terus menuju ke bazar, masa saya turun dari kereta memang tak ada siapa pun yang datang tegur saya tetapi tiba-tiba saya nampak cina itu reverse kereta sambil hon panjang dekat saya sampai orang dekat sana semua pandang saya.

Saya pun pergilah dekat kereta dia bertanya kenapa dia hon macam itu dekat saya lepas itu dia buka tingkap terus marah saya cakap, "Itu parking saya, bawak kereta itu tak ada lesen ke".

Bila dia dah cakap macam itu saya pun malaslah nak gaduh-gaduh saya terus saja berjalan ke bazar sebab bagi saya sikap macam itu memang tak profesional dan langsung tak ada budi bicara terus nak melenting marah ikut suka.

Ketika berjalan ke bazar saya tolehlah ke belakang dan saya nampak dia tengah merakamkan gambar kami jadi saya pun patah balik untuk bertanya sebab dia merakamkan gambar kami.

Dia tidak menjawab soalan kami malah terus mengunci pintu depan dan belakang serta menutup semua tingkap sambil menunjukkan penumbuk ke arah kami.

Ketika itulah mula terjadi perbalahan antara kami dan menyebabkan saya membalas tindakannya itu, mungkin dalam video tersebut hanya nampak kami yang bersalah sebab video tersebut hanya merakamkan perbuatan kami tetapi perbuatan mereka langsung tidak kelihatan.

Bagi yang terusan mencaci saya, alhamdullillah saya terima pahala puasa kalian dan bagi yang tahu keadaan sebenar dan mempertahankan tindakan saya, saya ucapkan terima kasih banyak-banyak dan hanya Allah sahaja dapat membalas jasa kalian.

Akhir kata saya, jika benar saya yang bersalah saya ingin mohon maaf di sini tetapi jika dia yang besalah maka saya ingin membersihkan nama saya kembali.

P/s : Eh banggangnya.. acah2 suci pulak...dah ambik parking spot orang minta maaf je la..ni kau tak beradab.siap tunjuk fuck.ketuk kete orang tu bagai..memang la dia bawak kua phone dan record..try buat perangai babi kau tu kat negara thailand ke ngra luar.silap2 makan peluru cibai!



Share:

Thursday, 1 June 2017

5 Kesan Berbahaya Menjemur Pakaian Basah Di Dalam Rumah

5 Bahaya Bila Menyidai Baju Basah Di Dalam Rumah

Tahukah anda jemur kain di dalam rumah boleh berkait dengan masalah kesihatan?

Ini merupakan beberapa sebab yang menyatakan kenapa jemur kain di dalam rumah tidak elok dari segi kesihatan.

5 Keburukkan Menjemur Kain Dalam Rumah Ketika Musim Hujan:

1. Boleh Menyebabkan Kanser

Jika anda suka guna pelembut kain selepas mencuci pakaian kerana bau yang wangi, perlu tahu kandungan acetaldehydes yang tinggi menjadi sebab utama penyakit kanser. Lebih elok cuba elak menjemur kain di dalam rumah kerana berbahaya jika anda selalu sedut udara tersebut.

2. Pengaruh Alergi

Udara yang terperangkap di dalam rumah boleh menjadi bakteria. Kalau anda yang ada masalah kulit, kena belajar elak jemur kain di dalam rumah, ya. Sebab ini salah satu faktor utama anda mengalami alergi (ruam) dan masalah gangguan pernafasan.

3. Beracun

Pernah tak anda basuh kain dan terlupa nak sidai dan akhirnya kain yang dibasuh bertukar bau jadi busuk walau pun pakaian sudah direndam pelembut. Ya, itulah racun. Hanya dalam jangka waktu tertentu, udara yang disedut beri kesan buruk kepada kesihatan kepada anda tanpa disedari.

4. Asma

Pengeringan pakaian di dalam ruangan akan meningkatkan kelembaban ruangan dan menyebabkan kenaikan debu. Ini adalah satu alasan utama penyebab asma dan alergi.

5. Lemahkan sistem ketahanan tubuh

Boleh melemahkan sistem ketahanan tubuh kalau selalu amal jemur kain dalam rumah. Jadi tidak pelik kalau anda cepat selesema, demam atau mungkin diserang pelbagai penyakit lain.

Jalan penyelesaiannya, anda boleh sediakan tempat jemuran di luar rumah. Kalau tiada tempat sangat, cuci kering lagi selamat. Cuma jimat tidak begitu nak menjadilah! Semuanya di tangan anda, kalau boleh pastikan kain yang basah terdedah dengan sinaran matahari tetapi jangan secara terus. Nanti cepat pula kusam dan luntur warna kain anda.


Share:

Wednesday, 31 May 2017

Saintis Jepun Yoshinori Ohsumi Buktikan Puasa Boleh Mencegah Barah

cegah barah dengan berpuasa

Oktober 2016 yang lalu, seorang saintis daripada Jepun, Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Nobel Perubatan yang membawa pulang wang tunai sebanyak RM3.9 juta. Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas penemuan beliau mengenai bagaimana proses pemecahan oleh sel-sel badan berlaku dan mengitar semula komponen-komponennya yang dikenali sebagai "autophagy".

apa itu autophagy, lawan kanser dengan berpuasa


Penemuan itu yang dinamakan "mechanism for autophagy", adalah mengenai proses asas dalam sel-sel yang mana para saintis mempercayai bahawa boleh dimanfaatkan untuk melawan barah dan dementia.

Autophagy berasal dari perkataan Greek iaitu auto (sendiri) dan juga phagein (memakan), yang membawa maksud memakan diri sendiri. Ia adalah satu proses pengitaran semula sel dalam badan. Sel-sel di dalam badan kita sememangnya telah diprogramkan mempunyai jangka hayat tertentu. Setelah sel-sel ini rosak dan menjadi tua di mana tiada lagi tenaga untuk mengekalkan fungsinya, ia perlu dibuang dari badan.

Bagaimana barah boleh berlaku?

bagaimana barah berlaku


Barah boleh terjadi sekiranya sel-sel lama tidak mati. Bagaimana? Jika sel-sel yang telah lama dan tua tidak mati dan tidak digantikan dengan sel-sel baru, sel-sel lama ini akan terus berkembang dan bertambah. Ia akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal yang tidak melakukan fungsi asal mereka. Lebih buruk lagi, sel-sel ini akan berkembang tanpa henti seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain di sekitar mereka. Perkara ini akan merangsang mutasi sel dan akan memberikan kesan buruk kepada sistem organ.

ketumbuhan puasa

Apabila sel-sel ini termutasi dan berkembang diluar kawalan, ia akan membentuk satu tisu yang besar yang dikenali sebagai tumor atau ketumbuhan (sebagai contoh leukemia). Ini lah merupakan titik permulaan terjadinya barah, yang dibahagikan kepada lima kategori utama, iaitu karsinoma, sarkoma, leukemia, limfoma dan CNS, bergantung kepada di kawasan di mana terjadinya pertumbuhan sel-sel tidak normal ini.

Autophagy vs Apoptosis

apa itu apoptosis

Terdapat satu lagi proses yang sama seperti autophagy iaitu "apoptosis" yang juga dikenali sebagai proses sel mati. Bunyi macam tidak enak, namun untuk mengekalkan kesihatan yang baik, proses ini amat penting bagi badan kita. Setelah beberapa kali melalui proses pembahagian, sel-sel badan diprogramkan untuk mati. Jika proses apoptosis ini tidak berlaku, ia juga akan menyebabkan kemungkinan berlakunya barah.

kereta buruk dan kesihatan

Sebagai contoh mudah, jika anda mempunyai sebuah kereta, dan anda menggunakannya untuk beberapa ketika. Setelah berlalunya masa, kereta anda pasti akan mengalami kerosakan. Setelah berkali-kali diperbaiki, akhirnya anda perlu menukar kepada kereta baru kerana kos-kos membaiki akan menjadi semakin mahal jika kereta anda sudah berumur dan melalui pelbagai kerosakan. Jika anda tidak membeli kereta baharu, pasti wang anda akan melayang kerana dihabiskan untuk membaiki kereta.

Apa kaitan proses autophagy dan berpuasa?

Namun, jika kereta anda rosak, anda tidak lah perlu membeli kereta baharu serta-merta sebaliknya hanya menukarkan bahagian yang rosak, sebagai contoh bateri. Ia juga sama kepada sel-sel ini. Daripada membunuh kesemua sel (proses apoptosis), badan kita hanya perlu membunuh sel-sel yang lama dan rosak sahaja. Inilah yang dinamakan proses autophagy, di mana organel sub-selular dimusnahkan dan yang baru dibina semula untuk menggantikannya.

Pada tahun 1962, proses autophagy ini dinyatakan apabila saintis menyedari pertambahan jumlah lysosomes iaitu bahagian sel yang menghancurkan sel lain) di dalam hati tikus setelah disebatikan dengan glucagon.

glucagon dan insulin


Kekurangan nutrisi dan zat adalah pengaktif utama proses autophagy. Apabila kita makan, insulin dalam badan akan meningkat, dan ini menyebabkan penurunan glucagon, dan apabila kita tidak makan (berpuasa) maka insulin akan menurun dan glucagon akan meningkat. Peningkatan glucagon inilah yang merangsang proses autophagy ini. Jadi, untuk mengaktifkan proses autophagy, kita perlu berpuasa!


Berpuasa bukan sahaja memberikan badan kita peluang untuk membuang "barang lama", ia malah merangsang pertumbuhan hormon, yang memberitahu badan kita supaya mula untuk menghasilkan "barang baru". Jadi dengan berpuasa dapat membenarkan badan kita untuk menjalani pengubahsuaian yang lengkap.

Islam mewajibkan puasa

puasa, bulan ramadan, ramadhan menyihatkan

Sebagai ringkasan, jika kita berpuasa, badan kita akan kekurangan nutrisi dan zat, ini akan merangsang proses autophagy. Apabila proses autophagy berlaku, ia akan menggantikan sel-sel yang lama dan jahat, kepada sel-sel yang baru dan baik. Ini sekaligus menjadikan badan kita dapat berfungsi dengan lebih baik serta tidak terdedah kepada penyakit berbahaya.

Kerana itulah Islam mewajibkan umatnya untuk berpuasa sebulan di dalam setahun iaitu ketika tibanya bulan Ramadan. Bukan di bulan Ramadan sahaja, malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari tertentu. Dengan berpuasa, badan kita akan menjadi lebih sihat dan lebih terjaga daripada dijangkiti penyakit berbahaya seperti barah. Ini amatlah penting untuk menjalani kehidupan yang berkualiti dan yang masih panjang. Jadi, berpuasa bukanlah untuk orang Islam sahaja, ia diperlukan oleh semua manusia di muka bumi ini.

Contoh mudah, setiap 3 bulan atau 5000 kilometer (mengikut jenis kenderaan), kereta kita perlu diservis bagi mengekalkan prestasinya. Sama seperti badan kita, ia juga memerlukan "servis", iaitu dengan berpuasa.

Jika anda bukan Islam, dan baru mengetahui manfaat berpuasa, cuba lah melatih diri anda untuk berpuasa.

Semoga bermanfaat.

sumber
Share:
loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...