COOL : Budak 8 Tahun Jadi Jutawan Kerana Muntah Ikan Paus ~ Bila Han Bercerita

Friday 7 September 2012

COOL : Budak 8 Tahun Jadi Jutawan Kerana Muntah Ikan Paus

Budak 8 Tahun Jadi Jutawan Kerana Muntah Ikan Paus


Tidak mustahil jika kita menjadi seorang jutawan dalam sekelip mata. Itu yang terjadi kepada seorang budak lelaki apabila menjumpai bongkahan batu yang merupakan muntah ikan paus di pesisir pantai.

Tahukah anda bahawa muntah ikan Paus sangat mahal? Itulah yang ditemui oleh seorang budak lelaki yang tinggal di Bournemouth, Britania Raya. Budak yang beruntung ini adalah Charlie Naysmith 8 tahun. Ketika dia sedang berjalan-jalan di tepi pantai Hengistbury Head, dia ternampak sebuah bongkahan agak besar yang menyerupai batu. Bentuknya yang tidak rata dan berwarna kuning keemasan membuat Charlie berfikir ini adalah jenis batu yang biasa ditemui di tepi pantai.

Akan tetapi, orangtuanya tidak cepat mengambil keputusan begitu saja, mereka justru meneliti bongkahan unik tersebut. Ternyata, itu bukanlah batu melainkan muntah ikan Paus yang sudah mengeras kerana sudah lama terkena paparan sinar matahari dan zat garam dari air laut.

Faktanya, muntahan Paus ini banyak dicari oleh pembuat perfum kerana kandungan kimia di dalamnya mampu membuat aroma perfum bertahan lebih lama!

sumber

P/s :bahasa saintifik ambergris,ramai2 cari dan jadi jutawan.LOL

Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...