Monday 30 April 2012
Home »
» PERGH Satu Idea Oleh Seorang Pemuda Bernilai Jutaan Dolar Amerika
PERGH Satu Idea Oleh Seorang Pemuda Bernilai Jutaan Dolar Amerika
Ni ada satu cite menarik tentang kejayaan seorang pemuda yang mempunya empayar perniagaan sendiri yang awesome,akuterjumpa artikel ni masa blogwalking.,trolol.jom kita ikuti kisah ini :
Musim luruh 2007, Seth Priebatsch mendaftar sebagai seorang pelajar baru di Universiti Princeton, Amerika Syarikat. Setahun kemudian, dia mengambil keputusan untuk keluar dari universiti tersebut. Pada 2011, dia menjadi ketua kepada sebuah syarikat bernilai 9 angka.
Pemuda berusia 23 tahun ini adalah pemilik kepada Scavngr, sebuah sistem permainan canggih berdasarkan kepada lokasi di dunia nyata. Tidak cukup dengan itu, beliau juga bertanggungjawab kepada penubuhan LevelUp, sebuah perkhidmatan pembayaran mudah alih.
Bakat keusahawanan pemuda ini terbentuk sejak beliau berada di bangku sekolah lagi. Pada ketika itu, beliau menubuhkan Postcard Tech iaitu sebuah perniagaan percetakan. Pemuda yang berani dan berfikiran jauh ini pernah menolak permohonan menyambung pelajaran ke Universiti kerana tengah mengurus selia operasi syarikat di Hong Kong dan pusat pengedaran di Boston.
Di Princeton, Seth menukar perhatian kepada sesuatu yang dari berlainan bidangnya; permainan. "Saya berasa begitu tertarik dengan betapa minatnya saya dan ahli jabatan kejuruteraan dalam permainan." Dia menambah, "..tapi saya juga suka untuk melakukan aktiviti di luar."
Beliau yang berasa begitu bermotivasi untuk memindahkan mekanisma tipikal permainan video dari perkakasan tradisional kepada persekitaran luar, seterusnya meminta bantuan daripada seorang professor untuk membina sebuah demo platform permainan mudah alih dimana sesiapa sahaja boleh memberikan sumbangan. Hasilnya, demo tersebut memenangi pertandingan plan perniagaan sekolahnya dan melayakkan Priebatsch untuk menghadiri DreamIt Venture di Philadelphia.
Di sana, dia mula mengukuhkan lagi sistem tersebut seterusnya diberi nama Scvngr. "Ianya adalah permainan mudah alih secara realiti," dia menerangkan. Pemain mendaftar masuk di lokasi tertentu dan melakukan cabaran - teka-teki yang perlu diselesaikan, mengambil gambar di lokasi tertentu - untuk mendapatkan poin bagi mendapatkan ganjaran. Pemain, syarikat dan institusi boleh menetapkan lokasi mereka sendiri dan cabaran kedalam sistem, jadi ianya "di bina oleh seseorang seperti anda... Anda membuka ganjaran dan mengakses tempat-tempat tersebut, samada ianya dekat dengan tempat kerja anda atau sesuatu yang menarik di Institut Smithsonian.
Priebatsh mengambil keputusan untuk menangguhkan dahulu pengajian di Princeton kerana komitmennya yang semakin meningkat pada perniagaan beliau. "Orang mengatakan bahawa menjalankan perniagaan sambil belajar adalah sebenarnya satu pilihan dan merupakan sebuah resepi kejayaan, tapi sebenarnya bukan begitu," dia berkata. "Kalau anda mahu menjadikan perniagaan anda lebih besar sambil belajar, ianya samada anda berakhir dengan gagal dalam perniagaan dan gagal dalam pelajaran atau biasa sahaja di Universiti tetapi perniagaan anda perlu di tangguhkan dahulu sehingga anda telah bergraduan atau mengambil keputusan untuk betul-betul mengfokuskan pada perniagaan tersebut.
Dia memindahkan projeknya ke Boston dan mendapat pelaburan awal dari Highland Capital Partners sebanyak USD 750,000. Pada Disember 2009, syarikatnya berjaya mengumpul USD 4 juta dalam bentuk pembiayaan daripada Google Ventures. Pada Januari 2011, dengan penilaian USD 100 juta kepada syarikatnya telah membantu Scvngr untuk mendapatkan pembiayaan sebanyak USD 15 juta lagi. Scvngr telah menarik 2 juta pengguna dan 5,000 syarikat besar sejak dilancarkan.
loading...
0 comments:
Post a Comment