Pergh Cas Handphone Dengan Menggunakan Air ~ Bila Han Bercerita

Tuesday 17 January 2012

Pergh Cas Handphone Dengan Menggunakan Air



Sebuah syarikat Sweden telah mencipta pengecas untuk telefon bimbit, kamera dan alat-alat GPS yang boleh menjana elektrik untuk alat elektronik anda dengan menggunakan air.

PowerTrekk telah mereka alat tersebut untuk orang-orang yang menghabiskan masa jauh dari grid elektrik dan tidak mempunyai akses kepada kuasa konvensional di lokasi terpencil.



Pengecas tersebut hanya memerlukan satu sudu air untuk menghasilkan kira-kira 10 jam hayat bateri telefon.

Ia berfungsi melalui tindak balas kimia. Air bertindak balas dengan ramuan khas PowerTrekk, silicide natrium, untuk menghasilkan gas hidrogen.

Silicide Sodium adalah serbuk kimia baru yang telah dibangunkan oleh tenaga 'hijau' syarikat Signa Kimia, yang berpusat di New York. PowerTrekk menghasilkan produk komersial yang pertama yang telah menggunakan silicide natrium.

Ciptaan alat tersebut dengan peranti yang mempunyai port USB dan dengan hampir sebarang jenis air, termasuk air garam. Ia juga boleh berjalan di atas air lopak.





Produk pertama kali dilancarkan tahun lepas di Kongres Dunia Mudah Alih di Barcelona, tetapi versi yang diubah suai teknologi telah di paparkan di Papar Elektronik Pengguna (CES) di Las Vegas.-sumber
Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...