COOL : Blogspot Semakin Mesra SEO ~ Bila Han Bercerita

Sunday 25 March 2012

COOL : Blogspot Semakin Mesra SEO

Hey guys,good evening.still awake ke?bytheway,today i'll be going to share with you guys something amazing..haha.okay stop.back to MALAY..Hann blogwalking,so lepak kejap kat blog anamarza.,so sedikit sebanyak dapat jugak lah ilmu ..

So,straight to the point., han nak kongsikan apa yang dimaksudkan blogspot lebih mesra SEO ?ni kopipes ek.tapi kredit gambar han download dahulu takut menganggu perjalanan bandwith.mintak anamarza halalkan ilmu.keke







1. Search Description / Meta Tags for Individual Post
Sekiranya kita dah pilih untuk on kan search description dibahagian search preference (seperti yang dah diterangkan dalam entry  "Blogspot semakin kearah mesra SEO!" ) , kita juga boleh set kan search description/ meta tags untuk individual pos pula.



2. Image Properties (set alt & title untuk gambar)
alt & title penting sekiranya kita mahu gambar kita lebih mudah di index atau di crawl oleh enjin carian.  alt adalah penerangan pendek mengenai gambar (berguna untuk situasi bila gambar tidak dapat diview atas sebab-sebab tertentu). Title pula adalah penerangan yang lebih details mengenai gambar .




3. Rel='nofollow' , jika tak mahu link yang diletak di crawl oleh enjin carian
mungkin atas sebab-sebab tertentu kita tak nak link yang diletakkan di post entry kita di crawl oleh serach enjin.  If nak lebih details fungsi nofollow boleh search kat google ya.




4. Header tag atau struktur perenggan 

Ingat lagi tak masa belajar buat karangan dulu, kena ada struktur karangan , huraian untuk setiap isi penting. Tapi bila kita berblog ni, kita tak ikut pun semua tu, on the spot je idea, kekadang sempat melalut kelain , isi post entry tak ada kena mengena dengan tajuk, biasa la tu kan.

Saya pun main ikut suka je, untuk entry ni try juga guna header tag ni tapi rasa cam tak berapa nak disiplin kan diri, sebab dah terbiasa main redah je.



Kalau korang boleh tak nak buat entry yang berstruktur mula dengan tajuk, huraian , diikuti dengan sub tajuk dan huraian dan jika perlu ada sub pulak lagi bawah sub tajuk tadi.

SUMBER SEPENUHNYA VIA anamarzablog

P/s :fuh,banyak pembaharuan yang super duper cool kan?haha.so apa komen korang..?happy blogging guys :)

Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...