Apa Beza Minyak Wangi 'Eau de Parfum', 'Eau de Toilette' dan 'Eau de Cologne' ? ~ Bila Han Bercerita

Wednesday 26 April 2017

Apa Beza Minyak Wangi 'Eau de Parfum', 'Eau de Toilette' dan 'Eau de Cologne' ?

Apa Beza Minyak Wangi 'Eau de Parfum', 'Eau de Toilette' dan 'Eau de Cologne' ?


Perfume

Sekarang dah susah nak cari minyak wangi yang original. Maksud original di sini adalah minyak wangi asli. Yang asli mempunyai tahap kepekatan sebanyak 15% hingga 40%. Selalunya minyak wangi ini harganya sangat mahal dan bukan diletakkan dalam botol jenis spray.

Apa beza ketiga-tiga ni sebenarnya?



Eau de Parfum

Kepekatan minyak wangi - 10% - 20%

EDP mempunyai kepekatan minyak wangi yang paling tinggi antara 3 jenis ni. Jenis ini boleh tahan hingga 5 jam. EDP lebih kurang sama dengan perfume cuma ia lebih air dan alkohol. Jenis minyak wangi ni selalunya dijual dalam bentuk spray.



Eau de Toilette

Kepekatan minyak wangi - 4% - 15%

EDT ni lebih ringan dan masih dijual dalam bentuk spray. EDT lebih banyak kandungan alkohol dan ini bermakna EDT tak tahan lama. Selalunya orang guna EDT ni dan sembur banyak-banyak dan untuk kegunaan seharian.



Eau de Cologne

Kepekatan minyak wangi - 2% - 5%

Cologne adalah singkatan eau de Cologne untuk bandar Cologne, Jerman, di mana aroma tertentu pertama kali dibuat, air dari Cologne. Selalunya cologne ni sangat ringan dan segar. Ia diperbuat daripada buah-buahan, dan ia mengandungi minyak pati, lemon, bergamot, oren, dan neroli mutlak. Mereka juga mungkin mengandungi minyak lavender penting dan rosemary.



sumber



Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...