Info : Warna Darah Haid Menunjukkan Tahap Kesihatan Tubuh Badan ~ Bila Han Bercerita

Saturday 15 April 2017

Info : Warna Darah Haid Menunjukkan Tahap Kesihatan Tubuh Badan

Info : Warna Darah Haid Menunjukkan Tahap Kesihatan Tubuh Badan


Datang bulan pasti merupakan mimpi buruk, bukan? Bukan disebabkan perlu menggantikan tuala wanita selang beberapa jam, tetapi sakit perut yang dirasakan itu benar-benar menyakitkan.

Belum lagi perasaan yang naik dan turun, semuanya dirasakan tidak betul. Percaya atau tidak, sebenarnya warna darah pada haid itu boleh menunjukkan bagaimana keadaan tubuh anda.

Walaupun anda mungkin jarang memeriksa warna darah yang ada pada tuala wanita, sebaiknya periksa dahulu sebelum membuangnya kerana ini boleh mengesan penyakit yang berbahaya pada tubuh.

Lebih baik mencegah daripada mengubati, sebaiknya jika kita boleh periksa setiap bulan. Bagaimana cara kita membezakan setiap warna darah kita?

Merah muda

Ini bermakna, anda sedang mengalami anemia atau kekurangan darah. Namun, jika dalam masa subur dan sudah berkahwin, ini adalah tanda kehamilan muda. Sel telur yang sudah dibuahi dan melekat di dinding rahim ini boleh menyebabkan sedikit pendarahan pada wanita, jangan bimbang ya.

Merah terang

Jika warna darah haid berwarna merah terang, anda dalam keadaan yang sihat. Dinding rahim melebur dalam kelajuan yang normal dan selepas haid habis, tiada darah yang tertinggal di dalam rahim. Yang perlu anda perhatikan adalah jika selama 8 hari atau lebih dengan warna darah seperti ini. Anda perlu segera membuat pemeriksaan diri ke doktor.

Merah tua

Pada hari kedua dan ketiga, darah yang keluar sudah seperti paip bocor yang tidak berhenti-henti. Mungkin ada gumpalan merah tua yang keluar dalam masa 2-3 hari ini. Jangan panik, semua ini sebenarnya normal kerana rahim sedang bekerja untuk mengeluarkan gumpalan tersebut. Jika terus berlanjut hingga hari ke-4 dan seterusnya, berkemungkinan rahim ada tumor dan harus segera berjumpa doktor. Jika ada gumpalan darah berwarna kelabu, anda mungkin sedang mengalami keguguran.

Merah jingga

Jika darah haid berwarna merah jingga, haruslah memperhatikannya kerana ini adalah darah dari leher rahim yang bercampur dengan darah dari tubuh (tidak membahayakan tubuh). Tapi, berkemungkinan adalah tanda awal dari jangkitan faraj yang merubah warna darah haid. Tanda lain adalah baunya tidak sedap. Jika ada beberapa tanda ini, teruslah berjumpa doktor.

Coklat tua

Kalau ada warna coklat tua seperti ini, anda harus lebih berhati-hati. Darah yang ada dalam kandunganmu itu beku kerana peredaran darah yang berjalan ke arah rahim terlalu panjang. Jangan bimbang, anda hanya perlu pergi ke doktor dan meminta rawatan untuk melancarkan peredaran darah sahaja. Tapi jika warna darah berwarna kuning, berkemungkinan ada jangkitan pada bahagian rahim dan harus segera berjumpa doktor.

Selain warna haid, ada 3 perkara yang perlu juga anda perhatikan seperti berikut.

Jumlah darah yang banyak

Jika darah haid keluar cukup banyak, tidak perlu bimbang, semuanya itu normal kerana rahim mengeluarkan sel telur yang tidak disenyawakan. Tapi jika hingga terpaksa menggunakan lebih dari 5 tuala wanita dalam sehari, perlulah segera memeriksa ke doktor.

Darah haid sedikit

Seharusnya mengeluarkan darah cukup banyak pada hari pertama dan kedua, tetapi darah yang keluar malah sedikit dan berwarna coklat muda, mungkin ini disebabkan oleh hormon yang tidak lancar. Mungkin berlaku pada bulan-bulan awal kehamilan, selain itu, tiada perkara yang perlu diperhatikan.

Tiada haid sama sekali

Jika kamu tiada haid sama sekali, segeralah berjumpa doktor. Jangan tunggu hingga semuanya terlambat. Ada beberapa kemungkinan yang boleh menyebabkan anda tidak datang bulan, salah satu alasannya adalah sedang hamil. Tapi ada juga kemungkinan lain seperti perubahan berat badan yang terlalu cepat ataupun terjangkit suatu penyakit. Namun, jika anda sedang stress, haid bulan juga boleh terjejas.



sumber



Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...