Inilah 7 Khasiat Minyak Kelapa Yang Mungkin Anda Tidak Tahu ~ Bila Han Bercerita

Sunday 9 April 2017

Inilah 7 Khasiat Minyak Kelapa Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

Inilah 7 Khasiat Minyak Kelapa Yang Mungkin Anda Tidak Tahu


Selain untuk perawatan kulit dam digunakan dalam masakan, inilah 7 kegunaan minyak kelapa yang tidak terduga khasiatnya begitu penting.

1. Mempercepat proses penyembuhan luka
Menurut studi yang dilakukan oleh U.S. National Library of Medicine, luka yang dirawat dengan minyak kelapa sembuh lebih cepat. Ini kerana minyak kelapa mengandung1 anti-bakteria dan kaya antioksidan.

2. Memutihkan gigi
Berkumur dengan minyak kelapa mampu meningkatkan kesihatan gigi. Menurut Health.com, proses yang disebut "oil pulling ini" juga terbukti menghilangkan kotoran gigi serta menyihatkan gusi.

3. Menghilangkan kedutan
Selain untuk rambut, minyak kelapa juga bermanfaat untuk kulit. Antioksidannya dapat meningkatkan produksi kolagen yang mencegah kedutan atau keriput.

4. Meningkatkan fungsi otak
Mengandungi medium-chain fatty acids (MCT) yang merupakan cadangan energi sekunder selain glukosa, minyak kelapa bermanfaat bagi otak dan sistem saraf terutama bagi orang yang lanjut usia dengan gangguan memori.

5. Mengurangi Acid Reflux
Beberapa studi membuktikan acid reflux terjadi kerana bakteria di dalam lambung. Minyak kelapa mepunyai fungsi anti-bakteria, mengambil minyak kelapa boleh mengurangkan bakteria. Selain itu, fungsinya yang melapisi dinding lambung dan esofagus mengurangkan rasa sakit.

6. Membantu meningkatkan metabolisme
Zat ketone di minyak kelapa membantu menekan nafsu makan dan meningkatkan metabolisme.

7. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh
Selain anti-bakteria, menurut riset dari Coconut Research Center, minyak kelapa juga mengandungi fungsi antiviral. Ia dapat mencegah pelbagai penyakit seperti influenza, herpes, cytomegalovirus, HIV, listeria moncytogenes, heicobal pylori, measles dan masih banyak lagi.


sumber



Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...