[Fakta] : 5 Minuman Termahal Di Dunia ~ Bila Han Bercerita

Sunday 30 April 2017

[Fakta] : 5 Minuman Termahal Di Dunia


1. Air Kona Nigari

5 Minuman Termahal Di Dunia

Untuk sebotol kecil minuman yang berisi 50 ml air Kona Nigari (setengah jumlah air mineral dalam gelas), anda mesti membayar harga lebih kurang Rm 104,000. Air minuman ini berasal dari hasil penyaringan air laut di pesisir laut di Hawaii. Harganya mahal kerana air ini mengandungi banyak mineral dan dipercayai boleh menghilangkan stress, memlancarkan pencernaan dan menurunkan berat badan.


2. Teh Guan Yin

5 Minuman Termahal Di Dunia

Teh dari Cina ini adalah teh termahal di dunia. Teh Tieguanyin ini namanya diambil sempena nama dewi dalam agama Buddha, iaitu dewi kebaikan, Dewi Guan Yin. Harga teh ini sangat mahal kerana rasanya yang enak dan jarang didapati. Teh ini dijual dengan harga RM 8 Juta per kilo atau RM 49,000  per cangkir teh Cina.


3. Kopi Luwak

5 Minuman Termahal Di Dunia

Kopi Luwak dari Sumatra ini berasal dari sisa biji kopi yang diambil daripada najis luwak (sejenis musang). Kononnya kopi ini mempunyai rasa yang sangat kuat kerana telah melepasi proses pencernaan luwak.  Dalam satu tahun, jumlah pemprosesan kopi luwak hanya dalam 250 kilogram, tidak hairan kalau harga kopi ini sangat mahal. Kopi Luwak dijual dengan harga RM 800,00 - RM 4.2 juta per kilo! Wow!


4. Koktail Diamonds-Are-Forever

5 Minuman Termahal Di Dunia

Sekilas pandang, air minuman ini nampak seperti minuman biasa, namun, sesuai dengan namanya, koktail yang cuma ada di Ritz Carlton Hotel, Tokyo ini mengandungi 1 karat berlian Bulgari di dalamnya. Jadi, jangan terkejut kalau harga segelas minuman ini berharga lebih kurang RM 36 juta.


5. Rum Wray & Nephew White

5 Minuman Termahal Di Dunia

Wray & Nephew White Overproof Rum adalah rum yang paling kuat dan paling laris pernah dihasilkan dan dibotolkan pada tahun 1940. Sayangnya, sekarang hanya ada empat botol rum jenis ini sahaja di dunia. Kerana kejanggalan inilah, satu botol rum ini kemudian berharga lebih kurang RM 163 juta



Share:

0 comments:

Post a Comment

loading...

Spectacular Promotions

Blog Archive

Artikel Random

Artikel Lain

loading...